توهین به افغانی‌ها؟!

نگاه سوم- «شنبه» نام شخصیت جدید داستان چارخونه است که در هیبت یک جوان افغانی مهاجر به کسوت سرایدار در این مجموعه حضور یافته، ارائه شخصیتی با رندی‌های خاص خود که تداعی‌گر شخصیت رضویان در «پاورچین» است. این شخصیت با لباس و زبان افغان و با همراهی شخصیت «حامد» که او نیز در پاره‌ای اوقات با شنبه همزبان است، تلاش دارند چارخونه را به هر طریق از سقوط رها کنند.

گفته می‌شود که این اقدام دست‌اندرکاران مجموعه در ارائه چند شخصیت افغان ناراحتی مسوولان فرهنگی سفارت افغانستان در ایران را به دنبال داشته است.

تهیه‌کننده سریال تلویزیونی «چارخونه» در این باره گفت: در این مجموعه تلویزیونی به هیچ‌کس توهین نشده است و قصد توهین به شخصیت، کشور و لهجه افغانی‌ها را نداشته‌ایم.

محسن چگینی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: روندی که داستان مجموعه «چارخونه» طی می‌کند مسیری است که از قبل آن را تعیین کرده‌ایم و در آن قصد توهین به هیچ شخصیت، کشور، لهجه و... را نداریم.

وی افزود: از قبل هم شخصیت‌هایی که به تازگی به مجموعه اضافه شده‌اند، تلویحا اعلام کردند که افغانی نیستند و در قسمت‌های آینده هم این ماجرا وضوح بیشتری پیدا خواهد کرد.

وی در ادامه درباره اعتراض رایزن فرهنگی کشور افغانستان نسبت به این سریال در یکی از سایت ها گفت:اول باید بررسی کرد که چنین مساله‌ای صحت دارد یا خیر؟ و این مصاحبه منبع و سند دارد یا خیر؟ شاید خود رایزن فرهنگی از چنین مساله‌ای بی‌خبر باشد.

وی افزود: تمام صحبت‌هایی که در این گفت‌وگو آمده ضد و نقیض است، زیرا ما از سفارت افغانستان نماینده داشته‌ایم که به اینجا آمده و از پشت صحنه این سریال دیدن کرده‌ است، در ضمن اگر دولت افغانستان نسبت به این مجموعه واکنش داشته باشد از طریق وزارت امورخارجه می‌تواند پیگیری کند و وزارت امورخارجه نیز آن را به سازمان صدا و سیما انتقال دهد. وی با بیان اینکه این کار یک اظهار نظر شخصی است گفت: باید رسمی بودن این گفت‌وگو محرز شود و برایمان روشن شود که چنین حرف‌هایی زده شده یا خیر.

چگینی اظهار داشت: تا زمانی که اساس این مصاحبه و خبر مشخص نیست، ما درباره آن اظهار نظری نمی‌کنیم زیرا در این مصاحبه بر وجود مساله‌ای که نیست، تاکید شده است.

وی در پایان گفت: اینگونه اظهارنظرهای شخصی کاری غیرحرفه‌ای است و اگر پای روابط بین دو کشور در میان است باید اعتراضات به طور رسمی ارائه شود تا ما هم به طور رسمی پاسخگو باشیم.