دوران خوب موسیقی سنتی

نگاه سوم - امسال برای موسیقی ایران یکی از سال‌های طلایی محسوب می‌شود سالی که شاید بتوان گفت در کمتر دوره‌ای شاهد آن بوده‌ایم به جرات می‌توان گفت همه کسانی که در عرصه موسیقی سنتی مطرح هستند، کنسرت برپا کردند و امسال را به جشنواره موسیقی تبدیل کرده‌اند. اگرچه جای خالی کنسرت‌های موسیقی پاپ در میان این کنسرت‌ها برای علاقه‌مندان به این موسیقی دیده می‌شود. کامکارها در تالار بزرگ وزارت کشور

تالار بزرگ وزارت کشور طی روزهای اول تا چهار شهریور شاهد اجرای کنسرت گروه کامکارها خواهد بود.

هوشنگ کامکار به عنوان سرپرست گروه درباره این اجرا گفت: در این اجرا که شامل ۲ بخش فارسی و کردی است، قطعه‌های جدید با تنظیم‌های نو ارائه خواهد شد و برخلاف کنسرت سال گذشته تکنوازی را نیز در برنامه خود گنجانده‌ایم. وی شیوه اجرای کنسرت را با سال‌های گذشته متفاوت دانست و گفت: قطعات این برنامه در دستگاه‌های شور، دشتی نوا اجرا خواهد شد و برخلاف برنامه پیش، خواننده میهمان نخواهیم داشت و بیژن کامکار خوانندگی هر دو بخش را به عهده دارد. امسال برخی از اعضای این خانواده از جمله اردوان کامکار به همراه نوازندگان میهمان جوان به این گروه پیوسته‌اند.

مرحله دوم فروش بلیت کنسرت کامکارها از روز گذشته آغاز شده و تا اتمام همه بلیت‌ها ادامه خواهد داشت. بر این اساس، با توجه به روش جدید فروش بلیت به طریق اینترنت که از سوی خانه موسیقی رواج یافته، بلیت‌های این کنسرت در سایت خانه موسیقی، سایت آموزشگاه کامکارها، آموزشگاه موسیقی ودا و آموزشگاه موسیقی عارف چندی پیش آغاز شده بود که در این مرحله تمام بلیت‌های بیست‌هزار تومانی سه‌روز نخست کنسرت، به همراه نیم‌بیشتری از بلیت‌های پانزده و ده‌هزار تومانی نیز تمام شده که براین اساس فروش بلیت به مرحله دوم کشیده شده است.

گروه شمس در کاخ سعدآباد

گروه موسیقی تنبور شمس به سرپرستی «کیخسرو پورناظری» روزهای ۶، ۷ و ۸ شهریورماه ساعت ۲۱ در کاخ سعدآباد می‌نوازند.

گروه شمس که در سال ۱۳۵۹ به همت کیخسرو پورناظری بنیان نهاده شد و برای نخستین‌بار موسیقی عرفانی را با ساز و تنبور و اشعار مولانا به صحنه موسیقی حرفه‌ای ایران معرفی کردند، یکی از بنیان‌گذاران همخوانی در ایران است. این کنسرت قرار بود ابتدا در نیمه دوم مرداد در کاخ نیاوران برگزار شود، اما به دلیل پاره‌ای مشکلات به تاخیر افتاد. همچنین در چند روز گذشته شایعه شده بود که این کنسرت به علت نداشتن مجوز برگزار نمی‌شود که روز یکشنبه دفتر شعر و موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این خبر را تکذیب کرد.این اجرا به مناسبت سال مولانا با استفاده از اشعار این شاعر برجسته برگزار می‌شود. قطعات کنسرت گروه موسیقی شمس از ساخته‌های «کیخسرو پورناظری» و «تهمورث پورناظری» است که با صدای «فرشاد جمالی» اجرا می‌شود.

بداهه‌نوازی علیزاده و خلج در تالار وزارت کشور

«حسین علیزاده» به همراه «مجید خلج»، نوازنده چیره‌دست تنبک و گروه هم‌آوایان طی روزهای ۱۴ تا ۱۶ شهریورماه سال‌جاری در تالار بزرگ وزارت کشور به روی صحنه می‌رود. علیزاده که به‌همراه همین گروه هم‌آوایان در روزهای آغازین سال‌جاری تور کنسرت موفق اروپا و آمریکای شمالی را برگزار کرد در حال تهیه رپرتوار جدیدی برای این کنسرت است.

بر اساس اعلام نشر موسیقی هرمس، که با همکاری خانه موسیقی این برنامه را برگزار می‌کند این کنسرت در دو بخش برگزار خواهد شد. بخش اول شامل بداهه‌نوازی تار و تنبک توسط علیزاده و خلج و بخش دوم شامل گروه‌نوازی این‌دو با گروه هم‌آوایان.

گروه هم‌آوایان را در این کنسرت «افسانه رثائی» (آواز)، «راحله برزگری» (آواز) و «پوریا اخواص» (آواز و قیچک)، «علی صمدپور» (سازهای کوبه‌ای و آواز)، «علی بوستان» (سه تار)، «محمدرضا ابراهیمی» (عود)، «صبا علیزاده» (کمانچه)، «نیما علیزاده» (رباب) و «پیام جهانمانی» (بم تار)، «نگار خارکن» (کمانچه) تشکیل می‌دهند.

بلیت‌های این کنسرت در ۴ قیمت ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ هزار تومان به فروش می‌رسد و برای رزرو آن می‌توانید با نشر هرمس تماس بگیرید. مراکز فروش بلیت این برنامه نیز ۳۱ مردادماه اعلام خواهد شد.