دنیای اقتصاد - محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس عرضه بنزین مازاد بر سهمیه و واردات آن را نیازمند مصوبه جدید مجلس ندانست و گفت: برای عرضه آزاد بنزین، کافی است دولت بنزین را وارد کند و به‌قیمت تمام شده بفروشد.

باهنر که چندی قبل با اظهارنظری مبنی بر ضروری نبودن عرضه بنزین مازاد بر سهمیه، عملا بحث بنزین آزاد را در مجلس به حاشیه رانده بود، روز گذشته در گفت‌وگو با ایسنا، یک‌بار دیگر از نظر مثبت مجلس نسبت به عرضه آزاد این حامل انرژی خبر داد. وی با بیان اینکه بنزین آزاد ربطی به موضوع لایحه متمم بودجه و واردات ۵/۱میلیارد دلاری بنزین ندارد، تاکید کرد: بنزین آزاد نیاز به بودجه ندارد، چرا که قیمت آن در بازارهای جهانی متغیر است و به بهای تمام شده عرضه خواهد شد.

باهنر گفت: نیاز بودجه‌ای به بنزین یارانه‌ای که لیتری ۱۰۰ تومان به فروش می‌رسد، بازمی‌گردد که در قالب سهمیه‌بندی اعلام شده اگر دولت نیازی به بنزین یارانه‌ای داشته باشد، مجلس با نظر مثبت موضوع را بررسی خواهد کرد. وی با بیان اینکه‌قیمت بنزین آزاد را قانون تعیین نمی‌کند، بلکه بازار این قیمت را تعیین خواهد کرد خاطرنشان کرد: باید دید که دولت چه قیمتی از بازار بین‌المللی را می‌تواند بخرد، چرا که هزینه‌های حمل به جایگاه‌ها و سودی که جایگاه‌ها باید ببرند نیز باید برآورد شود. بنابراین ممکن است با بالا و پایین رفتن قیمت بنزین، قیمت‌ها تغییر کند.

بخش‌خصوصی بنزین آزاد وارد کند

در همین حال نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس، ورود بخش‌خصوصی را مناسب‌ترین سازوکار برای عرضه بنزین مازاد بر سهمیه دانست و گفت: دولت نباید متضمن تامین بنزین وارداتی و عرضه آن باشد و می‌تواند این بخش را از سبد کاری خود خارج کند و به بخش‌خصوصی بسپرد. ناصر سودانی تاکید کرد: اگر عرضه بنزین به همین میزان سهیمه‌بندی باشد، پاسخگوی تقاضاهای معقول و منطقی که هنوز نیز نتوانسته‌ایم آنها را به خوبی شناسایی کنیم، نخواهد بود.

وی اظهار کرد: اینکه اصرار کنیم مصرف آزاد بنزین ممنوع و یا عرضه آزاد امکان‌پذیر نیست، بدان معنا است که به تعداد افراد ناراضی اضافه کرده‌ایم.

سودانی در مورد ارائه لایحه متمم بودجه برای واردات بنزین به مجلس نیز گفت: این لایحه با استقبال نمایندگان روبه‌رو نمی‌شود، چون ارائه این لایحه بدان معنا است که به هدف سهمیه‌بندی که کاهش مصرف و صرفه‌جویی است، نرسیده‌ایم و یا با این هدف فاصله داریم. وی تصریح کرد: قبل از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین و بدون اجرای این طرح انتظار تقدیم چنین لایحه‌ای را از سوی دولت داشتیم، اما بعد از سهمیه‌بندی انتظار نمایندگان این بود که موضوع بنزین به خصوص برای برداشت از حساب ذخیره ارزی از دستور کار مجلس خارج شود.