ایرنا- روزنامه عربستانی «الریاض» روز یکشنبه با انتشار گزارشی اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران در سایه اشتباهات مقام‌های کاخ سفید در حال گسترش دامنه نفوذ خود در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی است.

براساس گزارش این روزنامه ایران در زمینه‌های مختلف هسته‌ای، نظامی و سیاسی با توجه به اشتباهات دولت آمریکا به پیشرفت‌های غیرقابل انکاری دست یافته است. به نوشته این روزنامه، جمهوری اسلامی ایران با در پیش گرفتن یک دیپلماسی فعال در حال شکستن تحریم‌هایی است که علیه او اعمال شده است.

الریاض نوشت: ایران از یک سو دامنه نفوذش را از طریق دولت ونزوئلا به برخی از کشورهای آمریکای جنوبی کشانده است و از سوی دیگر روابط سیاسی خود را با برخی از کشورها همچون الجزایر، سودان، لیبی، قطر به میزان قابل قبولی گسترش داده است.

به نوشته این روزنامه این در حالی است که نباید نقش جمهوری اسلامی را در تحولات عراق، سوریه، لبنان، فلسطین و افغانستان نادیده گرفت.

الریاض می‌افزاید: ایران در پرتو این پیشرفت‌ها اکنون با همکاری سه کشور الجزایر، قطر و روسیه در حال تشکیل یک «اوپک گازی» است که این مساله را باید بخشی از دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران مورد تاکید قرار داد.

به نوشته این روزنامه، هدف جمهوری اسلامی ایران از اعلام چنین مجموعه‌ای در واقع تشکیل یک محور منطقه‌ای و بین‌المللی گازی در جهان است.

براساس این گزارش، دولت آمریکا بر خلاف جمهوری اسلامی ایران به دلیل اعمال سیاست‌های غلط خود مورد نفرت دولت‌ها و مردم جهان قرار گرفته و مسبب بسیاری از بحران‌های فزآینده در سطح منطقه و جهان شده است.

به نوشته الریاض، دولت آمریکا با مانع تراشی در اجرای بسیاری از طرح‌ها و قطعنامه‌های بین‌المللی در زمینه‌های مختلف تسلیحات هسته‌ای، فرهنگی، تجاری، اقتصادی و محیط‌زیست مولد بحران‌های جدیدی در سطح روابط بین‌المللی شده است.