«پلنگ طلایی» در دست ژاپنی‌ها

نگاه سوم- فیلم ژاپنی «تولد دوباره» ساخته ماساهیووکو بایاشی برنده جایزه یوزپلنگ طلایی بهترین فیلم جشنواره فیلم لوکارنو شد. سوئیس اینفو اعلام کرد در مراسم اختتامیه جشنواره لوکارنو امسال هیات داوران بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره لوکارنو به ریاست ایرانه ژاکوب بازیگر فرانسوی سوئیسی تبار از میان ۱۹فیلم شرکت‌کننده در این بخش، فیلم ژاپنی «تولد دوباره» را شایسته دریافت جایزه معتبر یوزپلنگ طلایی تشخیص دادند. این فیلم به کارگردانی کوبایاشی ۵۳ساله روایتی جالب از عشق ناگفته، رنج و بقا است.

یوزپلنگ نقره‌ای نیز به فیلم «خاطرات» رسید که کار مشترک سه فیلمساز شامل یوجین گرین، پدروکاست و هادوفاروکی است. فیلیپ راموس، کارگردان فیلم فرانسوی «ناخدا یهب» برنده بهترین کارگردانی شد. جایزه بهترین بازیگر مرد به طور مشترک به میشل پیکولی بازیگر ۸۱ساله فرانسوی برای ارائه تصویر تاثیرگذار از یک پیرمرد در فیلم «زیر پشت‌بام‌های پاریس» و میلکه و نیتوچی بازیگر ایتالیایی در فیلم «آن سوی طناب» تعلق گرفت.

ماریان آلوارز برای حضور در فیلم «بهترین من» جایزه بهترین بازیگر زن را به خود اختصاص داد. در بخش مسابقه فیلمسازان عصر حاضر یوزپلنگ طلایی به فیلم «راه‌شیری» به کارگردانی بندک فلیگوف رسید. جایزه ویژه هیات‌داوران این بخش نیز به فیلم ایتالیایی «ایماتو» به کارگردانی کورسوسالانی تعلق گرفت.

همچنین در شصتمین جشنواره فیلم لوکارنو سه فیلم از ایران با عنوان‌های «روسری آبی» رخشان بنی‌اعتماد (بخش بازگشت به لوکارنو)، «اینجا و آنجا» سپیده فارسی به عنوان محصول مشترک ایران و فرانسه و «آن سه» نقی نعمتی به نمایش درآمد و فیلم «آن‌سه» موفق به دریافت جایزه نت‌پک (شبکه ارتقای سینمای آسیا) شد.

«آن‌سه» داستان سه سرباز است که در ماموریتی از گروه جدا می‌افتند و در برف و کولاک گرفتار می‌شوند و سعی دارند که خودشان را نجات دهند.