سنتوری در کانادا و آمریکا اکران نمی‌شود

نگاه سوم- اکران فیلم «سنتوری» به کارگردانی داریوش مهرجویی که قرار بود از هفته آینده با حضور عوامل و بازیگران فیلم در آمریکا و کانادا آغاز شود به دلایلی منتفی شد.

فرامرز فرازمند در این باره می‌گوید: اکران سنتوری در آمریکا و کانادا فعلا منتفی است و من می‌خواهم ابتدا فیلم را در ایران اکران کنم. اکران این فیلم قرار بود امروز در ایران آغاز شود و همچنان نیز بر این حرف هستم که سنتوری را ۱۰روز پس از شروع اکرانش در ایران، در خارج از کشور اکران کنم. این تهیه‌کننده درباره صدای خواننده فیلم گفت: صدای رادان خوب از کار آمده و وقتی صداها را گوش می‌کنیم تفاوت زیادی را متوجه نمی‌شویم. خدا را شکر با دستگاه‌هایی که وجود دارد با هر صدایی می‌شود خواننده شد. اما صدای رادان سوز صدای چاووشی را ندارد.

وی در بخشی از صحبت‌هایش اعلام کرد که نگران نسخه‌های قاچاق فیلم نباشید. همچنین در رابطه با فیلم «سنتوری» قرار شده است که کمیسیون فرهنگی دلایل عدم اکران این فیلم را بررسی کند. پیش از دو هفته از ممنوعیت اکران آخرین ساخته مهرجویی می‌گذرد در حالی که میان تهیه‌کنندگان و شورای عالی نظارت بر قانونی بودن این ممنوعیت بحث و کشمکش است. این در حالی است که سعید ابوطالب عضو کمیسیون فرهنگی معتقد است صرف‌نظر از محتوای فیلم، نحوه برخورد با فیلم سنتوری اشتباه است چرا که وقتی شورای نظارت اکران وجود دارد و این شورا بر اساس قوانین خود فیلمی را مجاز برای اکران دانسته است، هیچ مسوولی حتی وزیر ارشاد هم حق جلوگیری اکران آن را ندارد. ابوطالب در گفت‌وگویی با تاکید بر اینکه هنوز فیلم را ندیده است و هیچ اظهارنظری در خصوص محتوای آن ندارد، افزود: «این فیلم برای فیلمنامه، تولید و اکران مجوز دریافت کرده است و شورای‌عالی نظارت نیز در چارچوب قوانین خود این فیلم را برای اکران مناسب دانسته است. در این شرایط اعمال سلیقه وزیر ارشاد برای ممنوعیت این فیلم کار اشتباهی است.» ابوطالب افزود: «اگر این شیوه برخورد با سینمای ایران باب شود، امنیت حرفه‌ای و تخصصی فیلمسازی از بین می‌رود و ساخت فیلم با محدودیت روبه‌رو می‌شود.»

وی افزود: هنوز فیلم را ندیده‌ام اما در جلسات آینده کمیسیون فرهنگی این فیلم بررسی خواهد شد.