منوچهر متکی وزیر امور خارجه گفت: بازگشت بسیاری از کشورهای در حال توسعه به مبانی ملی خودشان و وجود تناقض در گفته‌های روشنفکران و نخبگان آمریکایی تحول عظیمی است که بعد از ۱۱سپتامبر ایجاد شده است.

به گزارش ایرنا، متکی در مراسم گرامی داشت یاد شهدای دیپلمات و خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در مزار شریف افغانستان افزود: بعد از ۱۱سپتامبر، آمریکا با بوق و کرنا ماموریت جنگ و ترور را در دنیا راه انداخت و لشکر‌کشی به کشورهای اسلامی را آغاز کرد. وی گفت: امروز با گذشت بیش از پنج سال از بمباران و اشغالگری‌های آمریکا این سوال بسیار ساده در همه جای جهان مطرح است که آیا بعد از ۱۱سپتامبر، با جنگ و ترور، دنیا امن تر شده است؟ متکی افزود: آیا شعاری که بوش در لشکرکشی به افغانستان مطرح کرد که هدف از این لشکرکشی ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان است، محقق شده است؟ آیا امروز مسوولان امنیت بین‌المللی و سازمان ملل در اعتراف و اذعان خود عمده‌ترین مشکل افغانستان را ناامنی و بی‌ثباتی نقل نمی‌کنند؟

وزیر خارجه افزود: همه مردم افغانستان بر این باورند که سال ۲۰۰۶ امن‌تر از سال ۲۰۰۷برای آنها بوده است. آمریکایی‌ها با کسانی مشغول جنگ هستند که خودشان آنها را پرورانده‌اند. متکی بااشاره به اینکه آمریکا و استکبار جهانی امروز ادعای مبارزه با تروریسم را دارند، افزود: باید این ادعا را باور کنیم یا مذاکرات انگلیسی‌ها با سران همین گروه‌های افراطی در موسی قلعه را بپذیریم؟ متکی تصریح کرد: آنها داعیه مبارزه حساب شده با تروریسم و قاچاق مواد مخدر را دارند و انگلیس مسوول این کار است و باید در خصوص ۳۰برابر شدن تولید مواد مخدر و قاچاق آن در افغانستان، توضیح دهد. وی تاکیدکرد: اگر دیروز پشت درهای بسته، دیپلماسی تهدید را به‌پشتوانه سلاح هایشان القا می‌کردند و پیش می‌بردند، امروز ملت‌ها نوع حرکت‌های آنها را در عرصه سیاسی چه در منطقه و چه در سطح بین‌المللی نانوشته می‌خوانند.