همکاری همه‌جانبه برای کنترل مرزها

دنیای اقتصاد- دمشق دیروز در حالی میزبان کنفرانس بین‌المللی امنیتی در خصوص عراق با حضور همسایگان و آمریکا بود که سخنگوی وزیر امور خارجه آمریکا، سوریه را به سهل‌انگاری در ممانعت از ورود شبه‌نظامیان خارجی از کشورهای عربی و اسلامی از طریق مرزهای این کشور متهم کرد. نشست دو روزه دمشق در تداوم و بررسی نتایج نشست چند ماه پیش همسایگان عراق که در شهر بندری شرم‌الشیخ در جنوب مصر برگزار شد صورت می‌گیرد و قرار است راهکارهای کنترل مرزهای سوریه با عراق و موضوع شبکه‌های بعثی عراق مستقر در سوریه را مورد بررسی قرار دهد.

نشست همسایگان عراق در دمشق به‌رغم ابراز تردید آمریکا نسبت به تمایل دمشق برای ایفای نقش مثبت در کنترل خشونت‌ها عراق با حضور هیاتی از نمایندگان نظامی و غیرنظامی آمریکا و همچنین نمایندگی از ایران، ترکیه، اردن، مصر، بحرین و سوریه آغاز شده است.

این در حالی است که عربستان نماینده‌ای را به این اجلاس نفرستاده است.

در همین رابطه رییس هیات‌ ایرانی شرکت‌کننده در اجلاس کمیته کارشناسی همکاری امنیتی عراق و کشورهای همسایه، گفت: معتقدیم که طرف‌های شرکت‌کننده در نشست، مصمم به حل و فصل مشکلات امنیتی عراق هستند.

محمدجلال فیروزنیا، مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد که این اجلاس نتایج عملی در خدمت به تحقق امنیت در عراق به دنبال داشته باشد.

در این اجلاس که به ریاست بسام‌ عبدالمجید، وزیر کشور سوریه در کاخ کنفرانس‌های ایبلا در نزدیکی شهر دمشق گشایش یافته است، قرار است راهکارهای اجرای توافقنامه‌ همکاری امنیتی میان وزیران کشور‌های همسایه عراق که در سال ۲۰۰۵ میلادی و با موضوع کنترل مرزها امضا شد را مورد بررسی قرار دهند.

از دیگر موضوعات در دستور کار این نشست، همکاری امنیتی، تبادل اطلاعات در مورد تحرکات سازمان‌ها و افراد تروریست و تسلیم مجرمان با هدف برقراری امنیت در عراق، خواهد بود.

همچنین رییس هیات عراقی شرکت‌کننده در اجلاس کمیته کارشناسی همکاری امنیتی عراق و کشورهای همسایه، گفت: به این اجلاس امیدواریم و انتظار داریم، نتایج مثبتی داشته باشد.

لبید عباوی قائم‌مقام وزیر خارجه عراق ریاست هیات پرشمار این کشور در اجلاس کمیته همکاری امنیتی را برعهده دارد.

عباوی به ایرنا گفت: همسایگان عراق، نشست‌های متعددی را برای بررسی اوضاع امنیتی این کشور برگزار و تصمیماتی نیز اتخاذ کرده اند. امیدواریم اجلاس کنونی، این تصمیمات را جامه عمل پوشاند و فرصتی برای دستیابی به توافق در مورد چگونگی کمک به عراق در مقابله با چالشهای فراروی تحقق امنیت در این کشور فراهم آورد.

قائم‌مقام وزیر خارجه عراق، حضور طرف‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل و کشورهای عضو دائم شورای امنیت در اجلاس را عامل قوتی برای آن برشمرد.

عباوی، در مورد خواسته سوریه برای مشارکت عراق در کنترل مرزهای مشترک، گفت: همه مسایل مربوط به همکاری میان عراق و کشورهای مجاور از جمله با سوریه در کنترل مرزهای مشترک را بررسی خواهیم کرد.

از طرف دیگر بسام عبد المجید وزیر کشور سوریه نیز هشدار داد: همکاری نکردن کشورها در مبارزه با تروریسم، امنیت عراق و کشورهای همجوار را به خطر انداخته است.

وی در مراسم گشایش این اجلاس تلاش همگانی برای کمک به عراق در خروج از بحران و بازیابی جایگاه خود در جهان اسلام، عرب و مناسبات بین‌المللی را یک ضرورت خواند.

وی تاکید کرد: هدف از برپایی اجلاس دمشق، کمک به ملت عراق برای خروج از بحران و حفظ حاکمیت، وحدت ملی، یکپارچگی سرزمینی، امنیت داخلی و مرزها، همچنین ثبات این کشور است.

وزیر کشور سوریه ابراز امیدواری کرد که این اجلاس حرکتی سازنده در این مسیر باشد.

عبدالمجید، همچنین به تشریح اقدامات دولت سوریه برای جلوگیری از نفوذ پیکارجویان مسلح به خاک عراق از مرزهای سوریه پرداخت و در عین حال، خواستار همکاری طرف مقابل یعنی عراق در این زمینه شد.

وزیر کشور سوریه تصریح کرد: کنترل مرزها نمی‌تواند، یک طرفه باشد و این امر نیازمند همکاری دو جانبه است.