بروز ثمرات پایداری ایران در حفظ حقوق هسته‌ای

علی اکبر ولایتی با اشاره به پافشاری ایران در احقاق حقوق هسته‌ای‌اش، تصریح کرد:‌ پایداری ایران در حفظ حقوق هسته‌ای‌اش، کم‌کم ثمرات خود را بروز می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در حاشیه دهمین سالگرد روز آشتی ملی و صلح تاجیکستان که در محل سفارتخانه این کشور در تهران برگزار شد، در خصوص همکاری‌های اخیر ایران با آژانس و اینکه برخی این همکاری‌ها را عقب نشینی ایران از مواضع هسته‌ای آن برشمرده‌‌اند، با بیان اینکه مسائل هسته‌ای را باید از مسوولان مذاکرات هسته‌ای بپرسید،‌ خاطرنشان کرد: ولی من به عنوان یک شهروند ایرانی آن طور که از مجموعه اخبار و اطلاعات می‌فهمم به هیچ‌وجه صحبت از عقب‌نشینی ایران از مواضع اصولی‌اش نیست. مشاور رهبری در امور بین‌الملل ادامه داد:‌ گمان می‌کنم یک علت متعادل‌تر شدن نحوه برخورد برخی از طرف‌های بین‌المللی ما در رابطه با موضوع هسته‌ای، واقع بینی بیشتر آنها است و دریافت این واقعیت که پس از بازرسی‌های متعدد ماموران و مسوولان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای هیچ نکته‌ای که خلاف مقررات بین‌المللی و تعهدات ایران باشد، مشاهده نکردند.

ولایتی اظهار کرد: ایران همواره آمادگی خود را برای گفت‌وگوهای بین‌المللی و حل و فصل شرافتمندانه و عادلانه موضوع هسته‌ای در صحنه بین‌المللی اعلام کرده و همچنان بر میثاق بین‌المللی امضا‌ شده از سوی ایران یعنی معاهده NPT پایبند است.

وی با بیان اینکه در نهایت پایداری ایران در حفظ حقوق هسته‌ای‌اش، کم‌کم ثمرات خود را بروز می‌دهد،‌ تصریح کرد:‌ همکاری با آژانس به هیچ‌وجه عقب‌نشینی از مواضع اصولی ایران محسوب نمی‌شود.

ولایتی همچنین در خصوص دور سوم گفتگوهای ایران و آمریکا درباره عراق، با این نکته که ایران بنا به خواست، اصرار و تاکید دوستان عراقی سه دور مذاکره با آمریکایی‌ها داشت، خاطرنشان کرد:‌ صراحت و قاطعیت ایران در این مذاکرات و شفافیت در اعلام مواضع و حمایت از یکپارچگی عراق، نشان داد که هدف ایران بازگشت صلح و آرامش به این کشور بوده است.

در این مراسم نشان صلح و دوستی تاجیکستان به ولایتی (به عنوان وزیر خارجه وقت) و علی اشرف مجتهد شبستری، نخستین سفیر ایران در تاجیکستان به عنوان میانجیگران صلح توسط رمضان میرزایوف، سفیر تاجیکستان در تهران اهدا شد.