آغاز تولید صنعتی جنگنده آذرخش

نگران فروش تسلیحات آمریکایی به کشورهای منطقه نیستیم

جواد حیدریان- کنفرانس خبری وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح یک روز بعد از آزمایش موفق دومین جنگنده ساخت ایران برگزار شد و طی آن مصطفی محمدنجار از آغاز تولید صنعتی جنگنده آذرخش خبر داد. وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اعلام پرواز موفقیت‌آمیز جنگنده آذرخش و خودکفایی وزارت دفاع در تولید آن گفت: پس از تولید صنعتی این پرنده، تعداد قابل توجهی از آن در آینده نزدیک وارد ناوگان هوایی نیروهای مسلح می‌شود.

نجار در پاسخ به پرسش خبرنگار دنیای‌اقتصاد، درباره وضعیت فعلی صادرات تولیدات صنایع دفاعی و چشم‌انداز ترسیم شده اظهار کرد: همان‌طور که در سابق صادرات صنایع دفاعی داشته‌ایم، این روند همچنان ادامه دارد و آمادگی داریم که صنایع دفاعی خود را به خریداران صادر کنیم.

وی از توضیح بیشتر درباره جزئیات و میزان صادرات صنایع دفاعی کشور به خریداران این تجهیزات خودداری کرد.

وزیر دفاع از افتتاح طرح‌‌های در دست اجرای وزارت دفاع در هفته دولت خبر داد و گفت: در حوزه کارهای خدماتی راه‌اندازی کارخانه روغن‌کشی خرمشهر را داریم که اشتغال بالای هزار نفر را فراهم می‌کند، همچنین طرح توپ اسکایوارد ۳۵میلیمتری از توپ‌های ضدهوایی سیستم کنترل آتش نیز در دست اجرا است که این توپ توسط کارخانه صاایران ساخته شده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های وزارت دفاع در بخش عمران خاطرنشان کرد: در بخش پدافند غیرعامل، ساخت‌وسازها با امکانات مناسب تامین شده و در انتقال به پادگان‌ها و امور املاک، اقدامات لازم را انجام داده‌ایم.

نجار در مورد بازنشستگان و بیمه درمان کارکنان نیروهای مسلح گفت: شاخص‌ها در بخش بیمه چند برابر شده که قابل پیش‌بینی بود و در این حوزه خدماتی را ارائه داده‌ایم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر نحوه ارتباط دفاعی ایران با کشورهای همسایه به ویژه کشورهای عربی ادامه داد: ‌حافظت از آبراه‌ها در جهت بومی‌سازی انجام می‌شود، چون باید نیروهای فرامنطقه‌ای خارج شوند. ما می‌توانیم با همکاری کشورهای منطقه، امنیت منطقه را تامین کنیم.

وی درباره اقدام پنتاگون برای اوراق کردن هواپیماهای اف ۱۴ و نفروختن کلاه‌خود و لباس‌های مخصوص این هواپیما گفت: ‌آمریکایی‌ها در این زمینه دچار گیجی شده‌اند، تحریم ایران شاید محدودیت‌هایی برای ما ایجاد کرد ولی ما مصمم شدیم تا تمام نیازهای خود را بسازیم.

نجار با تاکید بر اینکه تحریم در بلندمدت موجب ایجاد زیر ساخت‌های صنعتی و دفاعی خواهد شد، گفت: ‌امروز نیازی به قطعات اف۱۴ نداریم آنها از این‌گونه اقدامات بیشتر متضرر شده‌اند و در بلندمدت نیز این مساله بیشتر به نفع ماست اراده ما ایستادگی در این راه است، بنابراین هر مشکلی که پیش بیاید به روش بومی آن را حل می کنیم.

وزیر دفاع درباره فعالیت‌های این وزارت‌ در عرصه ماهواره‌ای گفت: ‌ هوا و فضا به عنوان راهبرد اولویت پنجم در سند چشم‌انداز ۲۰‌ساله در نظر گرفته شده است. ما نیز در بخش فضایی در بخش ماهواره حاملان ماهواره و ایستگاه‌های فضایی اقدامات لازم را انجام داده‌ایم که حضور در این بخش یک راهبرد برای ماست.

نجار درباره تامین و تجهیز نیازمندی‌های دفاعی نیروهای مسلح گفت:‌ در چهار سازمان صنایع دفاع‌، صنایع هوافضا و سازمان صنایع هوایی و صاایران عمده‌ فعالیت‌های تولیدی و ساخت خود را انجام و در دانشگاه و موسسات علوم و تحقیقات کارهای تحقیقاتی خود را صورت می‌دهیم.

نجار تصریح کرد: ‌موشک‌های ضد زره در انواع مختلف انواع راکت‌ها با بردهای متفاوت، ‌موشک زمین به زمین با بردهای مختلف و با کاربردهای متفاوت، انواع موشک‌های کروز و دریایی و تولید انواع پدافند هوایی و موشک‌های ضد موشک امروز در اختیار نیروهای مسلح قرار دارد و موجب قدرت نیروهای مسلح شده است.

وزیر دفاع با تاکید بر اینکه این صنایع بومی شده است، گفت:‌ در صنایع هوایی قادر به تعمیرات اساسی هواپیماهای نظامی هستیم و همچنین در بخش غیرنظامی نیز توانایی تعمیرات اساسی هواپیماها را داریم و بزرگ‌ترین آشیانه هواپیمایی در خاورمیانه در اختیار ما است وی با بیان اینکه بسیاری از هواپیماهای خارجی برای تعمیر در آشیانه ما می‌نشینند افزود: در بخش نظامی نیز برنامه‌ریزی برای ساخت جنگنده‌های نسل پنجم روز برنامه‌ریزی شده است.

نجار خاطرنشان کرد:‌ امروز هواپیمای ایران ۱۴۰ در استان‌ها استفاده می‌شود و در حال وارد شدن به مدار هوایی‌ داخلی است و نیروهای مسلح نیز از این هواپیما استفاده خواهند کرد و در کنار این هواپیما ساخت موتور و بال هواپیما را دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: در بخش بالگرد به‌رغم تعمیرات اساسی در حال تولید بالگردهایی از نوع ترابری و تهاجمی هستیم. همچنین انواع هواپیماهای بدون سرنشین و ته‌باز در چهار مدل در حال ساخت است، یک نوع برای تصویربرداری، یک نوع برای تهاجمی و یک نوع هم برای ترابری تولید می‌شود که برای مقاصد مختلف کشاورزی و محیط زیست و سایر بخش‌های کشور از این نوع هواپیماهای قصد استفاده داریم. این نوع صنعت را بدون نیاز خارجی‌ها و با هزینه بسیار کم و ارزان تولید می‌کنیم.

وزیر دفاع خاطر نشان کرد: ‌در صنایع دفاعی ما انواع سلاح‌های مورد نیاز چه تفنگ‌های انفرادی و جمعی مانند انواع توپ‌ها و توپ‌های دوربرد را با کالیبر‌های مختلف می‌سازیم که اینها همه با مواد اولیه داخلی ساخته می‌شوند.

نجار خاطرنشان کرد: ‌انواع ناو‌چه‌های موشک‌انداز مجهز به توپ و سلاح‌هایی با موشک و مجهز به رادار و الکترونیک مخابرات در حال ساخت است و همچنین زیردریایی‌ها، توپ‌های دریایی، تانک و نفربر و تجهیزات زرهی از امکاناتی است که در وزارت دفاع ساخته می‌شود، علاوه بر این، ساخت مواد شیمیایی انفجاری و تجهیزات پدآفندی نیز در صنایع دفاع ساخته می‌شود.

وزیر دفاع در پاسخ به سوالی درباره فروش تسلیحات نظامی توسط آمریکا به برخی از کشورهای عربی با بیان اینکه ‌اقدامی که آمریکایی‌ها انجام داده‌اند برای ما نگرانی ندارد، افزود: آمریکایی‌ها به چند منظور این کار را انجام می‌دهند، شرکت‌‌های تسلیحاتی آنها با فروش این نوع سلاح‌ها سود بالایی کسب خواهند کرد و قصد دارند از این اقدام بهره‌ اقتصادی لازم را ببرند و حفظ رژیم اشغالگر قدس یکی دیگر از اهداف آمریکایی‌ها است. آنها برای حفظ اسراییل تمام تلاش‌ خود را می‌کنند و برای این کار تبلیغات بسیاری انجام می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها‌ این نوع تسلیحات نظامی را در جهت راهبردهای خود در اختیار کشورهای منطقه قرار می‌دهند نه برای تامین امنیت، چون این نوع امنیت بومی نیست. آنها هر وقت نیاز داشته باشند، نرم‌افزارهای این سلاح را دست‌کاری خواهند کرد. آنها می‌خواهند راهبرد بحرانی که بین اعراب و اسراییل وجود داشت را به بین اعراب و ایران تبدیل کنند، به همین جهت این سلاح‌ها را به برخی از کشورهای منطقه می‌فروشند.

وزیر دفاع درباره پاکسازی مناطق آلوده به مین در استان‌های مرزی کشور گفت:‌ در این بخش سازماندهی بسیار خوبی صورت گرفته و بین وزارت دفاع، ارتش و سپاه و استانداری‌ها هماهنگی‌های لازم انجام گرفته است و در برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده‌ایم مناطق را اولویت‌بندی کرده‌ایم.

نجار درباره خبری مبنی‌بر بخشش پرداخت غرامت عراق ‌به ایران برای جنگ و همچنین باز پس فرستادن هواپیماهای عراقی که در جنگ کویت وارد ایران شده‌ بود، گفت:‌ این خبر به صورت رسمی شنیده نشده است و باید دید که اصل این ادعا درست است یا خیر.

وی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه آیا با افزایش سطح مذاکرات ایران و آمریکا درباره عراق تغییری در سیاست‌های دفاعی ایران صورت خواهد گرفت یا خیر؟ اظهار کرد: نشست ما با آمریکایی‌ها در بغداد تنها در جهت امنیت عراق است و راهبردی که در این نشست دنبال می‌کنیم ایجاد امنیت در عراق و مبارزه با تروریسم است.