رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی العربیه درباره احتمال حمله آمریکا به ایران گفت: حمله نظامی آمریکا به ایران نوعی خودکشی از سوی آمریکا است.

هاشمی رفسنجانی در پاسخ به این سوال که ایران در حال حاضر با خطر حمله نظامی روبه‌رو است و یا اینکه این امر صرفا جنگ تبلیغاتی آمریکا است، گفت: تنها جنگ روانی علیه ایران است و طبعا در این جنگ روانی از تحریم شورای امنیت نیز سخن به میان می‌آید، ولی اینکه تا چه مقدار آنها بتوانند به اهدافشان برسند، تردیدهای زیادی در این زمینه وجود دارد. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: با تهدیدها و چالش‌هایی روبه‌رو هستیم، ولی فکر می‌کنیم تجارب گذشته به متجاوزان جرات تجاوز به ایران را نخواهد داد. رفسنجانی در پاسخ به اینکه برخی معتقدند مشکلات آمریکا در عراق و یا افغانستان خطری علیه ایران به شمار می‌رود، گفت: البته از لحاظ روانی و همچنین بر اساس تجارب تاریخی، مساله این چنین بوده و قدرت‌های مغرور وقتی به تنگنا و بن بست می‌رسند، ممکن است کارهای غیر معقولی انجام دهند منتهی این اقدامات همیشه در یک جهت نیست و شاید در جهات مختلف باشد.

رفسنجانی در پاسخ به اینکه در صورت حمله نظامی آمریکا به نیروگاه‌های هسته ای، پاسخ ایران چگونه خواهد بود، گفت: البته منطقی نیست که من اگر راه‌ها را هم بدانم اینجا مطرح بکنم، ولی قطعا ایران هم برای چنین حالتی برنامه‌هایی دارد. رفسنجانی در پاسخ به سوال در خصوص موانع نزدیکی بین ایران و کشورهای عرب گفت: به نفع کشورهای عربی است که به ایران نزدیک شوند و ما باید با همدیگر رابطه داشته باشیم. ولی نزدیکی ایران با کشورهای اسلامی و عربی به نفع کشورهایی نیست که در گذشته بر منطقه حاکم بودند.