دولت عراق با انتشار بیانیه‌ای رسمی درباره گفت‌وگوهای سه جانبه بغداد اعلام کرد: دو طرف آمریکایی و ایرانی بر وحدت و استقلال عراق و دخالت نکردن در مسائل عراق و پشتیبانی از دولت نوری مالکی برای مقابله با تروریسم و پیگرد افراد مخالف قانون و اصلاح اوضاع اقتصادی کشور و رفاه مردم، تاکید کردند. به گزارش خبرگزاری فارس، علی دباغ سخنگوی رسمی دولت عراق با انتشار بیانیه‌ای به تشریح دیدار مقام‌های آمریکایی و ایرانی و عراقی در بغداد درباره عراق پرداخت.

در این بیانیه آمده است: این دور مذاکرات در جو مناسب و مثبت و عمیق و شفاف و با جدیت بیشتر از دورهای قبل برگزار شد که این امر نزدیکتر شدن به راه‌حل‌ها را تسهیل کرد. دو طرف آمریکایی و ایرانی بر وحدت و استقلال عراق و دخالت نکردن در مسائل عراق و پشتیبانی از دولت نوری مالکی برای مقابله با تروریسم و پیگرد افراد مخالف قانون و اصلاح اوضاع اقتصادی کشور و رفاه مردم، تاکید کردند. این بیانیه می‌افزاید: دو طرف بر پشتیبانی از دولت عراق برای برقراری امنیت و همچنین برقراری روابط قوی و مستحکم با کشورهای همسایه و منطقه و جهان تاکید کردند. هیات آمریکایی و ایرانی پشتیبانی خود را از پیشرفت روند دمکراسی در عراق اعلام کردند.

در پایان این بیانیه آمده است: این دور مذاکرات با تشکیل کمیسیون امنیتی سه جانبه برای مشکلات خاتمه یافت که این کمیسیون وظایف ذیل را بر عهده دارد: ۱ - همکاری برای مقابله با تروریسم و گروهک‌های تروریستی در عراق ۲ - پشتیبانی از دولت عراق برای برقراری امنیت در سراسر این کشور و پیگرد افراد مخالف قانون ۳ - حفاظت از مرز عراق - ایران و کنترل آن و جلوگیری از نفوذ عناصر تروریست در عراق و همکاری برای تحکیم هر چه بیشتر امنیت.

آغاز جلسات کارشناسی

از سوی دیگر سفیر ایران در عراق از برگزاری جلسات کارشناسی سه جانبه ایران، آمریکا و عراق برای تعیین حدود و ثغور فعالیت کمیته سه جانبه امنیتی مورد توافق در جریان مذاکرات ایران و آمریکا بر سر موضوع عراق، در اوایل هفته آینده خبر داد.

حسن کاظمی قمی، در گفت‌وگو با ایسنا با رد برخی اخبار مبنی بر تشکیل کمیته‌های کارشناسی سه جانبه ایران، آمریکا و عراق در چارچوب مذاکرات ایران و آمریکا بر سر موضوع عراق اظهار کرد: در چارچوب توافقاتی که در دور دوم گفت‌وگوها انجام شد تشکیل یک کمیته امنیتی سه‌جانبه مورد تایید سه طرف قرار گرفت. وی ادامه داد: برای اینکه مشخص شود این کمیته در چه موضوعات و چارچوب و مسوولیت‌هایی کار خود را شروع خواهد کرد قرار شد که جلسات کارشناسی سه‌جانبه تشکیل شود و پیرامون حدود و ثغور، مسوولیت‌ها و موضوعات کار کمیته بحث‌های کارشناسی انجام دهد. به گفته وی، هنوز این جلسات برگزار نشده و قرار است در اوایل هفته آینده این کار انجام شود.

سفیر ایران با رد احتمال سفر متکی به عراق در آینده نزدیک نیز گفت: هنوز هیچ بحثی در مورد سفر متکی به عراق در دستور کار نیست. اما در حال برنامه‌ریزی برای سفر محمدرضا باقری، معاون عربی - آفریقایی وزیر امور خارجه ایران به عراق هستیم.

هم سطح بودن منافع

سفیر آمریکا در بغداد، گفت منافع ایران و آمریکا در عراق باید هم‌سطح و برابر باشد.

به گزارش روزنامه دولتی الصباح چاپ بغداد، رایان کروکر در دیدار روز گذشته شماری از سردبیران روزنامه‌های عراقی با وی، گفت کفه ترازوی منافع ایران در عراق باید هم‌سطح و برابر منافع آمریکا باشد. وی افزود: به نفع ایران است که عراق کشوری دمکراتیک و پیشرفته و در امنیت کامل به سر ببرد و با کشورهای همجوار روابطی مثبت داشته باشد.

کروکر بدون اشاره به کمک‌های نظامی و سیاسی آمریکا به صدام در دوران جنگ تحمیلی افزود: ایران در زمان صدام بهای سنگینی را از جنگ طولانی مدت با عراق پرداخت و هم اکنون به نفع این کشور است که در عراق رژیمی بر سر کار بیاید که هرگز ایران و دیگر کشورهای منطقه را تهدید نکند.

وی تاکید کرد، ناامنی و بی‌ثباتی در عراق تهدیدی برای ایران و کل منطقه است و به همین دلیل از طریق گفت‌وگو با ایران فرصتی برای تغییر رفتار ایرانی‌ها ایجاد می‌شود تا منافع آنها را نیز حفظ کند. سفیر آمریکا در عراق همچنین گفت: هیچ گونه اختلافی میان المالکی و پترائوس وجود ندارد.