دولت به شهرداری تهران کمک نمی‌کند

شهردار تهران با تاکید بر اینکه دولت تاکنون هیچ پولی به شهرداری کمک نکرده و نمی‌کند، گفت: هزینه‌های شهرداری از پول مستقیم مردم تامین می‌شود و اگر از محل تبصره ۱۳، بودجه‌ای به حمل‌ونقل عمومی اختصاص می‌یابد بر اساس وظیفه‌ای است که مجلس مشخص کرده و هزینه حمل‌ونقل عمومی را باید دولت بپردازد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد باقر قالیباف شهردار تهران با اعلام این مطلب گفت: همه مشکلات قابل حل است و باید با دوری از عداوت و سیاسی کاری و تعارفات بی‌جا، مشکلات را حل کرد. شهرداردر شروع تخلفات مقصر است

در همین حال معاون تنقیح قوانین معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری گفت: اگر مسوولان شهرداری‌ها خود قانون‌مدار و قانون‌محور باشند و مجموعه تحت پوشش خود را بر اجرای مقررات ملزم کنند، شهری قانونمند خواهیم داشت.

به گزارش ایسنا، مجید جعفرزاده با طرح اینکه چرا باید تخلفی انجام شود که پیرو آن پرونده‌ای به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع داده شود؟ توضیح داد: در شروع جرم و تخلفات، مقصر اصلی شخص شهردار و همکارانش هستند، زیرا شهرداری‌ها در اغلب موارد از تخلف مطلعند، ولی برخوردی انجام نمی‌شود.

وی با انتقاد از عملکرد کمیسیون توافقات در مورد پیگیری تخلفات شهری، اظهار کرد: در حال حاضر کمیسیون توافقات، آرایی که مراحل بدوی و تجدید نظر را گذرانده و قطعی شده است، با حکمی شبه قضایی تخطئه می‌کند، یا در اجرای آن تغییر ماهیت داده و در نهایت اجرا را به تعویق می‌اندازد که این کار صحیح نیست.

معاون تنقیح قوانین معاونت حقوقی رییس‌جمهوری گفت: در چهار ماهه اول امسال در تهران از میان یک ‌هزار و ۸۰۰ پرونده ارجاعی به کمیسیون ماده ۱۰۰ که برای پیگیری به کمیسیون توافقات ارسال شده‌اند، فقط یک‌درصد به صورت قطعی رسیدگی شده‌اند.

وی با اشاره به لزوم به‌روزرسانی هزینه‌های جرایم تخلفات ساخت‌ و ساز شهری، خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد به وضوح مشاهده شده است، افرادی که با مبالغ سنگین جریمه می‌شوند، با فرار از قانون چند سال موضوع را به تعویق انداخته و پس از چند سال که ارزش ریالی هزینه افتی چشمگیر دارد، اقدام به پرداخت می‌کنند.

وی با تاکید بر این که قوانین شهرداری‌ها نقص و اضافات فراوان دارد، اذعان کرد: طبق برآوردهای دولتی در حال حاضر اگر ۸۳ قانون از قوانین شهرداری‌ها برداشته شود، هیچگونه اتفاق محسوس یا نامحسوسی واقع نمی‌شود.

وی ادامه داد: این موضوع نشان از نقص و اضافات فراوان در قوانین شهرداری‌ها دارد که در فکر تنقیح، اصلاح و به‌روزرسانی این قوانین هستیم.