نگاه سوم- «سنتوری» داریوش مهرجویی از معدود فیلم‌های بیست وپنجمین جشنواره فیلم فجر بود که ارزش دیدن و تشویق داشت. آخرین ساخته این کارگردان که در زمان آغاز جشنواره از فهرست اکران خارج شده بود که با واکنش اصحاب رسانه روبه‌رو شد، پس از گذشت روزهای ابتدایی جشنواره ناگهان در سینما فلسطین نمایش داده شد و از معدود فیلم‌هایی بود که اکثر منتقدان و اصحاب رسانه از تماشای این فیلم، در آن روزها راضی بودند. تعدادی از منتقدان، این فیلم را در اندازه کارگردان بزرگی چون مهرجویی نمی‌دانستند ولی در کل «سنتوری» را مثبت ارزیابی کردند. تلاش در اکران عمومی این فیلم نیز برای خود داستان عجیبی داشت. صحنه‌هایی از فیلم حذف شد، صدای بهرام رادان جایگزین محسن چاووشی شد و پس از کش و قوس‌های فراوان توانست پروانه نمایش دریافت کند و قرار بود از روز سوم مرداد نیز به سینماها بیاید که مسوولان سینمایی کشور در اقدامی عجیب «محاکمه» ایرج قادری را جایگزین این فیلم کردند که این اتفاق آب سردی بود بر کنجکاوی و اشتیاق علاقه‌مندان سینما!

خبرها حاکی از این بود که پروانه نمایش این فیلم باطل شده است و دیگر «سنتوری» را بر پرده سینماها نخواهیم دید که روز گذشته خبرگزاری فارس این خبر را تایید کرد.

این خبرگزاری گزارش داد، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در جدیدترین موضع‌گیری خود اعلام کرد: فیلم سنتوری قابل نمایش نیست. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در جدیدترین موضع‌گیری خود، خیلی صریح و شفاف نظر خود را درباره فیلم سنتوری و دلیل توقیف آن اعلام کرد. محمد‌حسین صفار‌هرندی روز چهارشنبه بعد از ظهر میهمان یکی از روزنامه‌های کشور بود و در بخشی از جلسه یکی از خبرنگاران درباره علت توقیف فیلم سنتوری سوال کرد و وزیر نیز در پاسخ او گفت: فیلم سنتوری در‌حال‌حاضر قابلیت نمایش ندارد و تغییراتی هم که در آن اعمال شده مناسب نبوده است. وزیر ارشاد در توضیح توقیف اینکه چرا فیلمی که پروانه ساخت گرفته، در جشنواره شرکت کرده و پس از دریافت پروانه نمایش در نوبت اکران قرار گرفته، گفت: فیلمنامه سنتوری سال ۸۱ با نامی دیگر به معاونت سینمایی ارائه شد، اما به دلیل مشکلاتی که داشت نتوانست مجوز ساخت دریافت کند. اما حالا که فیلم ساخته شده‌، قابلیت نمایش عمومی ندارد. زیرا برخی معتقدند فیلم با فیلمنامه‌ای که مجوز گرفته متفاوت است. البته نمایش فیلم‌هایی که قابلیت اکران عمومی ندارند در جشنواره فیلم فجر، یادگار سال‌های قبل است که من با آن مخالف هستم. وی تصریح کرد: نمایش سنتوری در جشنواره دلیلی برای نمایش عمومی آن نیست و معتقدم فیلمی که قابلیت اکران عمومی ندارد نباید در جشنواره هم نمایش داده شود.