عضو کمیسیون ویژه اصل ۴۴ مجلس از اتمام بررسی لایحه اصل ۴۴ دولت در این کمیسیون خبر داد و گفت: این لایحه با حدود ۳۰ تا ۴۰درصد تغییر نسبت به لایحه پیشنهادی دولت به هیئت رئیسه تقدیم می‌شود.

علی عسگری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از اتمام کار بررسی لایحه اصل ۴۴ دولت در کمیسیون ویژه اصل ۴۴ مجلس خبرداد و گفت: نمایندگان عضو کمیسیون، آخرین بررسی‌های اصلاحی از قبیل اصلاح عبارت‌ها و موارد جزیی را صورت می‌دهند. وی افزود: لایحه تدوین شده دارای ۹ فصل است که در آن، اهداف و قلمرو فعالیت هر یک از بخش‌های خصوصی، تعاونی و دولتی به تفسیر بیان شده است. عسگری تصریح کرد: در این لایحه، توسعه بخش تعاون به سهم ۲۵درصدی از اقتصاد پیش بینی شده که یکی از موارد مهم این بخش تامین بانک توسعه تعاون از طریق ادغام صندوق تعاون و سرمایه‌گذاری دولت و تحت نظر وزیر تعاون است.

عضو کمیسیون ویژه اصل ۴۴ مجلس هرگونه تبانی از طریق قرارداد، تفاهمنامه، توافق به شکل کتبی و شفاهی بین اشخاص و هر گونه فعالیتی که به نحوی اخلال در رقابت اقتصادی ایجاد کند را بر اساس قانون منع انحصار ممنوع دانست و گفت: این موضوع مشمول مجازات‌های پیش‌بینی شده در لایحه است.

وی خاطرنشان کرد: برای حل مشکلات یاد شده، شورای رقابتی با هدف تسهیل رقابت و حذف انحصارات مربوط به حوزه کالا یا خدماتی خاصی که ایجاد انحصار می‌کند، پیش‌بینی شده که اختیارات آن در زمینه‌های بازرسی و تحقیق حاکمیتی است. عسگری به ماده‌ای از لایحه که در آن پس از تصویب لایحه، کلیه قوانین و دستورات مغایر با آن نفی و حذف می‌شود اشاره کرد. وی افزود: بر اساس نظرات بخش‌های خصوصی، اتاق بازرگانی، اتاق تعاون و بخش صنعت و معدن، لایحه دارای جامعیت خاص خود شده است. عضو کمیسیون ویژه اصل ۴۴ مجلس میزان تغییرات به وجود آمده در مواد لایحه اصل ۴۴ دولت را ۳۰ تا ۴۰درصد اعلام کرد.

عسگری گفت: بخش‌هایی نظیر سهام عدالت، لایحه ضد انحصار و شورای اجرایی سیاست‌های کلی اصل ۴۴ در لایحه دولت وجود نداشت که اضافه شد ضمن اینکه طی هفته آینده نیز لایحه به هیات رییسه مجلس تقدیم خواهد شد.