اشتان‌مایر گفت: امیدوارم مساله هسته‌ای ایران به صورت صلح‌آمیز حل شود و مذاکرات مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی با جمهوری اسلامی ایران ادامه یابد.

به گزارش ایسنا، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران با اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان در گفت‌وگویی تلفنی، آخرین مسائل مورد علاقه دو طرف را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند. متکی با محکوم کردن گروگان گیری در افغانستان و قتل تبعه آلمانی گفت: افراط‌گرایی در افغانستان هزینه امنیت را بالا برده و ایده بومی کردن امنیت ناشی از این پدیده است. وی افزود: تروریسم در افغانستان از ایران و آلمان قربانی گرفته و مذاکره بعضی از کشورها با گروه‌های تروریستی در این کشور قابل تامل است.

در این تماس تلفنی، پیرامون اوضاع لبنان و پرونده هسته‌ای ایران نیز گفت‌وگو و اظهار امیدواری شد روند همکاری‌های اقتصادی دو کشور بدون تاثیرپذیری از رخدادهای جاری، ادامه یابد. اشتان‌مایر نیز با قدردانی از نقش مثبت ایران در افغانستان گفت: ایران و آلمان به طور مشترک معتقدند باید اوضاع افغانستان بهبود یابد.

اشتاین‌مایر در پایان ابراز امیدواری کرد: مذاکرات گروه‌های لبنانی به نتیجه مطلوب برسد و مذاکرات ایران با اروپا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیرامون پرونده هسته‌ای ادامه یابد و مساله هسته‌ای ایران به صورت صلح‌آمیز حل و فصل شود.

صدور سلاح به خاورمیانه

مقامات آلمانی اعلام کردند که همتایان آنان در واشنگتن، آنان را به طور رسمی از برنامه خود برای صادرات سلاح به برخی کشورهای خاورمیانه مطلع نکرده بودند. این مطلب را معاون‌وزیر امور خارجه آلمان در گفت‌وگو با رادیو دویچه وله اعلام کرد و افزود مقامات آلمانی تنها از طریق رسانه‌ها از این موضوع مطلع شده‌اند. ارلر همچنین افزود بطور حتم برنامه‌های آمریکا موجب تغییر اوضاع در منطقه خلیج‌فارس خواهد شد و بدون واکنش باقی نخواهد ماند. معاون وزیر امور خارجه آلمان اضافه کرد بطور قطع سیاست راهبردی برلین در این زمینه با واشنگتن متفاوت است و صادرات سلاح به مناطق پرتنش جزو راهبرد آلمان محسوب نمی‌شود.