با رای نمایندگان مجلس مدت زمان جذب اعتبارات دودرصد از درآمد حاصل از نفت‌خام و گاز برای اختصاص به مناطق نفت و گازخیز، مناطق محروم و راه‌های روستایی تا پایان آبان‌ماه سال ۸۶ تمدید شد.

به گزارش خبرگزاری فارس نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز با بررسی کلیات و جزئیات طرح دو فوریتی الحاق یک تبصره به قانون اصلاح جداول شماره ۴ و ۸ قانون برنامه چهارم توسعه و قانون بودجه سال ۱۳۸۵ کل کشور به منظور اختصاص دو درصد از درآمد حاصل از صادرات نفت‌خام و گاز طبیعی به استان‌های نفت‌خیز و گاز خیز شهرستان‌ها و بخش‌های محروم کشور و نحوه هزینه کرد اعتبارات راه‌های روستایی در سال ۱۳۸۵ را بررسی و تصویب نهایی کردند. کلیات این طرح با ۱۳۴ رای موافق، ۴۶ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۲۴ نماینده حاضر به تصویب رسید.

نمایندگان در بررسی جزئیات این طرح پیشنهاد حمیدرضا

حاجی بابایی عضو هیئت رئیسه مجلس را با ۱۲۶ رای موافق، ۲۵ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۱۸ نماینده حاضر به تصویب رساندند.

براساس ماده واحده این طرح که به تصویب نهایی رسید زمان جذب اعتبارات، قانون اصلاح جداول شماره ۴ و ۸ قانون برنامه چهارم توسعه و قانون بودجه سال ۸۵ کل کشور به منظور اختصاص دو درصد از درآمد حاصل از صادرات نفت‌خام و گاز طبیعی به استان‌های نفت‌خیز و گاز خیز و شهرستان‌های و بخش‌های محروم کشور مصوب ۱۲/۷/۸۵ و همچنین اعتبارات راه‌های روستایی موضوع قانون بودجه سال ۸۵ کل کشور تا پایان آبانماه سال ۸۶ تمدید می‌‌شود.

الحاق به کنوانسیون حقوق کودک

همچنین بر اساس مصوبه دیگر مجلس، ایران به پروتکل اختیاری کنوانسیون حقوق کودک در خصوص فروش، فحشا و هرزه‌نگاری ملحق می‌شود.

نمایندگان با تصویب لایحه‌ای به دولت اجازه دادند به پروتکل اختیاری کنوانسیون حقوق کودک در خصوص فروش، فحشا و هرزه‌نگاری (مصوب ۴/۳/۷۹ هجری شمسی برابر با ۲۵ مه ۲۰۰۰ میلادی مجمع عمومی سازمان ملل متحد) ملحق شود و اسناد آن را به دبیرکل سازمان ملل متحد تودیع کند.

براساس مصوبه مجلس، مسوولیت پیگیری اقداماتی که طبق این پروتکل برعهده دستگاه‌‌های اجرایی است و نیز تنظیم گزارش اقدامات یاد شده برعهده وزارت دادگستری است.

ارجاع یک‌طرح و یک لایحه به کمیسیون حقوقی

نمایندگان مجلس همچنین به تقاضای برخی نمایندگان مجلس برای بررسی یک طرح و یک لایحه حقوقی قضایی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی رای مثبت دادند.

در این جلسه تقاضای برخی از نمایندگان مبنی بر بررسی طرح ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی، علائم و نام‌های تجاری، بر اساس اصل ۸۵ مطرح شد و نمایندگان به آن رای مثبت دادند.

با تصویب نمایندگان این طرح در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس بررسی خواهد شد تقاضای بررسی طرح ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی، علائم و نام‌های تجاری با ۱۴۷ رای موافق، ۲۶ رای مخالف، ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۱۰ نماینده حاضر به تصویب رسید.

همچنین تقاضای برخی از نمایندگان برای رسیدگی به لایحه شورای حل اختلاف و نهاد قاضی تحکم، بر اساس اصل ۸۵ نیز بررسی شد که نمایندگان با این تقاضا با ۱۰۷ رای موافق، ۴۵ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از مجموع ۲۰۷ نماینده حاضر موافقت کردند که این لایحه نیز در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس بررسی خواهد شد.

براساس این گزارش، جلسه علنی امروز مجلس به دلیل حضور نمایندگان در مراسم تشییع پیکر آیت‌ا... مشکینی تشکیل نمی‌شود و به جای آن، مجلس هفته آینده چهار جلسه علنی تشکیل خواهد داد.