نگاه سوم - نخستین نشست داوران یازدهمین جشن خانه سینما با حضور داوران، رییس و نایب رییس هیات‌مدیره خانه سینما و پرویز پرستویی دبیر جشن در محل خانه سینما برگزار شد. در ابتدا پس از جمع‌آوری امضا از داوران برای اولین حضور در نشست جشن خانه سینما پرستویی دبیر یازدهمین جشن خانه سینما گفت: این جشن در واقع مانند هر سال برگزار می‌شود. ما همگی امسال روز ۲۹ خرداد ثابت کردیم سینما جایگاهی ویژه دارد. ما با حضور چشمگیر خود باعث شدیم دیگر خبری از سی‌دی‌های قاچاق نباشد.

وی افزود: امروز شروع خوبی برای جشن خانه سینما است و امیدواریم با حضور شایسته شما جشن خانه سینما پربارتر از هر سال برگزار شود. منوچهر شاهسواری درباره شرایط داوری امسال جشن خانه سینما گفت: ما امشب اینجا براساس تخصص‌های خودمان جمع شده‌ایم و قصد داریم بر مبنای همین تخصص‌ها رای بدهیم. من از شما داوران عزیز خواهش دارم نظرات خود را به صورت جدی اعلام کنید. همان طور که از قبل نیز گفتند همان طور که از قبل نیز گفته شده امسال غیر از ۱۱۰ داور انتخاب شده هیچ شخص دیگری نمی‌تواند برای دیدن فیلم در سالن حضور یابد. وی بیان کرد: هر یک از داوران که کمتر از ۵۰درصد فیلم‌ها را بازبینی کنند، بقیه آرا آنها نیز حذف خواهد شد وقتی فیلمی کمتر از ۵۰درصد آرا را بیاورد نیز از داوری حذف خواهد شد. در ادامه کیومرث پوراحمد به عنوان نماینده کارگردانان درباره شاخصه‌های داروی گفت: چند سال پیش در همین جشن خانه سینما شاید خیلی از ما به یاد داریم که وقتی فیلم «بودن و نبودن» به نمایش درآمد چه واکنشی در داوران به وجود آورد.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم یک داوری مناسب در این حوزه داشته باشیم، باید ابتدا به شاخصه تاثیرگذاری فیلم در مخاطب توجه کرد. وی در ادامه نیز به میزان جسارت کارگردانان در انتخاب نوع و مضمون، کار ویژه و بکر کردن نیز توجه داشته باشیم. البته باید بحث آفت‌های داوری مانند رفیق بازی و تعصب را مد نظر داشته باشیم. در ادامه مراسم پروین صفری درباره داوری طراحی صحنه و لباس گفت: شکل ظاهری و فضای هنری فیلم همیشه مدیون طراحی مناسب است. نعمت حقیقی به نمایندگی از فیلمبرداران، محمد رضایی‌راد به عنوان نماینده صنف فیلمنامه نویسان، اصغر پورهاجریان از صنف طراحان جلوه‌های ویژه، دکتر معتمدی درباره ویژگی‌های جلوه‌های بصری، مجید انتظامی درباره شاخصه‌های داوری در حوزه موسیقی فیلم، مسعود بهنام درباره صداگذاری و صدابرداری، عباس گنجوی درباره تدوین، بیژن محتشم به عنوان نماینده صنوف طراحان گریم و علی‌رضا خمسه درباره بازیگری سخن گفتند.