صدای استاد در شهر طنین انداز شد

نگاه سوم- هواداران پرشور محمدرضا شجریان دوشنبه شب توانستند به تالار وزارت کشور راه یابند تا از اجرای استاد آواز ایران لذت ببرند. خبرهای منتشر شده در دو روز پیش از برگزاری کنسرت نگرانی زیادی در آنها ایجاد کرد، ولی شب اول اجرا خیال کسانی که بلیت کنسرت را تهیه کرده بودند را آسوده کرد.

کنسرت گروه آوا، خیابان فاطمی را از یک ساعت پیش از آغاز برنامه دچار ترافیک سنگینی کرد و همچنین ترافیک جمعیت در ورودی سالن به دلیل اینکه بسیاری که موفق به خرید بلیت نشدند، به امید بازار سیاه آمده بودند، حاضران را دچار مشکل کرده بود.

پیش از آغاز برنامه برخی از حاضران به دور هنرمندانی چون پرویز مشکاتیان و هوشنگ ابتهاج که در ردیف‌های ابتدایی حضور داشتند، تجمع کرده و از آنها عکس و امضا می‌گرفتند.

برنامه با تاخیر ۱۰دقیقه‌ای آغاز شد و با حضور اعضای گروه روی صحنه، سه هزار نفر برای دقایقی گروه را تشویق می‌کردند تار را مجید درخشانی، تنبک را همایون شجریان، دف را حسین رضایی‌نیا، بربط را محمد فیروزی و کمانچه را سعید فرجی‌پوری در دست گرفتند.

کنسرت «با استاد سخن، سعدی» کار خود را در بخش اول در دستگاه ماهور آغاز و قطعه «انتظار» را که توسط مجید درخشانی ساخته شده بود را اجرا کرد و با تصنیف «سروچمان» و تصنیف «سخن عشق» ساخته استاد شجریان به همراه چهار مضراب «دلکش» کار خود را در این بخش پایان داد.

گروه پس از اجرای آخرین قطعه این بخش با تشویق‌های پیاپی حاضران، برای یک استراحت نیم‌ساعته صحنه را ترک کرد. شجریان به همراه گروه آوا بخش دوم برنامه را با عنوان «غوغای عشق باران» در دستگاه شور و آواز اجرا کرد.

قطعه و آواز «دیدار»، تصنیف «در فراق، چهار مضراب «رقص پروانه» و تصنیف «باده عشق» بخش دوم برنامه را تشکیل می‌دادند که آهنگسازی این بخش را سعید فرج‌پوری و محمدرضا شجریان بر عهده داشتند. در این بخش عده‌ای مشتاق ادامه می‌دادند و جمعی دیگر خسته، چشم بر هم گذاشتند.

جمعیت خواستار اجرای تصنیف مرغ سحر بودند که استاد شجریان پس از درخواست‌های مکرر حاضران به آنها اعلام کرد که تصنیف زیبایی ساخته سعید فرجپوری برپایه شعر مولانا اجرا می‌کند.

پس از پایان این قطعه حاضران برای حدود ۱۰ دقیقه به تشویق پرداختند و باز هم درخواست اجرای مرغ سحر را داشتند.

اما گروه پس از دقایقی صحنه را ترک کرد، با این همه باز هم علاقه مندان حاضر به ترک صحنه نشدند و با خواندن بخش هایی از این تصنیف و شعارهایی همچون «استاد دوستت داریم» خواستار اجرا این قطعه شدند و در حالی که چراغ‌های سالن خاموش شد سالن را ترک کردند.

این کنسرت روز گذشته نیز برگزار شد و همچنین ۱۱، ۱۲، ۱۴ و ۱۵ مردادماه در تالار بزرگ وزارت کشور ادامه می‌یابد.

استاد شجریان: به قانون احترام می‌گذارم

استاد آواز ایران اعلام کرد که دریافت وجه از هنرمندانی که می‌خواهند فعالیت کنند و کنسرت بگذارند از سوی نهادهای انتظامی قانونی است، من هم به قانون احترام می‌گذارم.

استاد محمد رضا شجریان با بیان این مطلب به خبرگزاری مهر گفت: ما باید ببینیم که فلسفه وجودی اداره اماکن نیروی انتظامی چیست مگر غیر از این است که این اداره و نیروهای زحمتکش آن برای امنیت جامعه و سلامت افراد آن تلاش می‌کنند.

شجریان در ادامه با اشاره به ماجرای اخیر و درخواست اداره اماکن برای هزینه‌های مربوط به ترافیک و تامین امنیت کنسرت گفت: اگر دریافت چنین وجهی مصوبه قانونی دارد من هم می‌پذیرم اما شما شاهد بودید که یکی از مسوولان نیروی انتظامی گفت که این درخواست غیر قانونی است و آن را تکذیب کرد.

وی با اشاره به صحبت یکی از مسوولان که گفته بود مبلغ این وجه توافقی است، گفت: توافق یعنی اینکه دو طرف توافق داشته باشند نه یک طرف و طبیعی است وقتی یک طرف توافق نداشته باشد نوعی تحمیل به وجود می‌آید.

شجریان درپاسخ به این سوال که در کنسرت‌های قبلی این وجه را پرداخت کرده‌اید، گفت: مدیر برنامه قبلا این وجه را پرداخت کرده و من بی‌اطلاع بودم و اگر می‌دانستم شاید زودتر برای حل این مشکل قدم پیش می‌گذاشتم.