دولت بوش در تدارک ارسال ده‌ها میلیارد دلار اسلحه به کشورهای خاورمیانه است. طرح آمریکا برای ارسال اسلحه به کشورهای عرب خاورمیانه و اسرائیل، با انتقاد سیاستمداران آلمانی از جمله در حزب دموکرات مسیحی آلمان مواجه شده است. واکنش انتقادی در آلمان

روپرشت پولنس، یک نماینده برجسته این حزب در پارلمان آلمان به روزنامه «فرانکفوتر روندشاو» (دوشنبه ۳۰ ژوئیه) گفت: «خاورمیانه هم‌اکنون نیز در «حال انفجار» است. اگر به این وضعیت انفجاری بازهم مواد انفجاری افزوده شود، میزان خطر را افزایش می‌دهد و منطقه را ناامن می‌کند.» این مقام آلمانی افزود: این یک راهبرد با ریسک بسیار بالا است. خوب بود واشنگتن به ‌جای برداشتن گام‌های یک‌جانبه، با هم‌پیمانان خود مشورت و هماهنگی می‌کرد. روپرشت پولنس گفت، ایجاد توازن نظامی به عنوان هشداری به ایران، اثرات موردنظر آمریکا را در پی نخواهد داشت وممکن است این امر به یک واکنش از سوی تهران منجر شود. یوهانس یونگ، سیاستمدار عضو حزب سوسیال دموکرات، حزب شریک دولت ائتلافی آلمان نظر روپرشت پولنس را تایید می‌کند و می‌گوید: «منطقه خاورمیانه نیازمند خلع سلاح است نه ارسال سلاح.»

خبر در روزنامه‌های آمریکا

روزنامه‌های آمریکایی روزهای گذشته خبر دادند دولت بوش در تدارک ارسال ده‌ها میلیارد دلار اسلحه به اسرائیل، مصر، عربستان سعودی و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس است. به نوشته این روزنامه‌ها، این طرح دولت آمریکا «پاسخی به ایران و برنامه هسته‌ای آن کشور» است.

روزنامه «واشنگتن‌پست» روز شنبه ۲۸ ژوئیه از قول یک مقام دولتی، که نام وی را ذکر نکرد، نوشت: براساس یک قرارداد ده ساله، اسرائیل تسلیحاتی به ارزش ۳۰میلیارد دلار دریافت خواهد کرد. سهم مصر، متحد دیگر آمریکا در منطقه از این برنامه ۱۳میلیارد دلار و ارزش سلاح‌هایی که شش کشور حاشیه خلیج فارس، عربستان سعودی، کویت، قطر، عمان، بحرین و امارات متحده عربی دریافت می‌کنند، ۲۰میلیارد دلار است.

روزنامه نیویورک تایمز نیز نوشت، ارسال تسلیحات به کشورهای خاورمیانه پاسخی به ایران و برنامه هسته‌ای آن کشور است. به نوشته این روزنامه، آمریکا نگران افزایش نفوذ ایران در منطقه است و قصد دارد با تقویت همسایگان ایران مانع گسترش نفوذ این کشور شود. یک مقام آمریکایی نیز به نیویورک تایمز گفته است «آمریکا دوستان خود در منطقه را علیه ایران مسلح می‌کند.» شش کشور حوزه خلیج فارس قبل از هر چیز بمب‌های هدایت شونده، سیستم‌های مدرن دفاع هوایی و رادارهای هشداردهنده پیشرفته دریافت خواهند کرد. بنا به این گزارش به عربستان سعودی موشک‌‌های هوا به هوا و بمب‌های هدایت‌شونده نیز ارسال خواهد شد.