نگاه سوم - احتمال لغو کنسرت گروه آوا با صدای محمدرضا شجریان به دلیل درخواست نیروی انتظامی مبنی بر پرداخت ۵ میلیون تومان برای هر شب اجرا توسط این گروه، وجود دارد. درخواست این مبلغ از سوی نیروی انتظامی در حال مطرح می‌شود که مجوز برگزاری این کنسرت یک ماه قبل توسط شورای نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد صادر شده بود. به‌دستور اداره اماکن نیروی انتظامی ورود به تالار بزرگ وزارت کشور برای عوامل اجرایی کنسرت از روز شنبه ممنوع شده است و اعلام شده است تا زمانی که این پول پرداخت نشود اجازه نصب وسایل صدا و دکور زدن به برگزارکنندگان کنسرت داده نمی‌شود.

حمیدرضا نوربخشی در این‌باره به خبرگزاری مهر گفت: اداره اماکن با ارسال نامه‌ای به تالار وزارت کشور دستور داده است تا از ورود تجهیزات کنسرت ممانعت به عمل بیاید و این در حالی است که ما هشتم مرداد ماه اجرا داریم و تاکنون هیچ کاری انجام نشده است.

مدیرعامل خانه موسیقی ایران با اشاره به اینکه مجوز این برنامه از سوی وزارت ارشاد صادر شده و هماهنگی‌های لازم برای اجرای کنسرت از طرق قانونی طی شده است عدم همکاری اماکن را برای برگزار نشدن این کنسرت غیر مسوولانه خواند.

بنابر گفته محمد دشت گلی، مدیر شورای نظارت و ارزشیابی دفتر شعر و موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز کنسرت محمدرضا شجریان حدود یک ماه قبل صادر شده و احتمالا نیروی انتظامی و اداره اماکن دلایل خاص خود را برای لغو مجوز این کنسرت داشته باشد.

وی در این زمینه به خبرگزاری میراث فرهنگی گفت: «در دوره سردار طلایی، رییس پلیس سابق نیروی انتظامی و وزیر کشور وقت، قراردادی منعقد شد که برای تامین امنیت این کنسرت‌ها هر شب مبالغی به اداره اماکن پرداخت شود. این رویه هنوز هم ادامه دارد و درخواست نیروی انتظامی نیز بر همین اساس مطرح شده است.»

دشت گلی ادامه داد: «چنین توافقی باعث شده که اهالی موسیقی و برگزارکنندگان کنسرت در کشور با مشکل مواجه شوند. البته این مبالغ‌بر اساس اعتبار و جذابیت گروه‌های موسیقی و تعداد دفعات اجرای کنسرت تعیین می‌شود و رقم مشخصی ندارد.»

مدیر شورای نظارت و ارزشیابی دفتر شعر و موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: «گروه‌های موسیقی برای اجرای برنامه‌های خود نیازمند همکاری نیروی انتظامی و اداره اماکن هستند. از طرف دیگر مگر برگزاری یک کنسرت چقدر برای برگزار‌کنندگان آن درآمد دارد که از آنها درخواست چنین مبالغی می‌شود.»

مجید درخشانی عضو گروه آوا نیز از احتمال لغو کنسرت ابراز بی‌اطلاعی کرد و افزود: «پیش از این صحبت‌هایی برای پرداخت مبالغی به نیروی انتظامی مطرح بود، اما اطلاعی در خصوص پرداخت یا عدم پرداخت آن ندارم. متاسفانه پرداخت این مبالغ توسط گروه‌های موسیقی نیز سابقه داشته است و چند سالی است که رواج پیدا کرده است.»

سرنوشت نهایی برگزاری این کنسرت هنوز مشخص نشده است ولی ۱۹هزار بلیت برای شش شب اجرا به فروش رفته و امروز بیش از سه هزار نفر برای شرکت در کنسرت به تالار بزرگ وزارت کشور خواهند رفت.