تلاش برای بهینه‌سازی سوخت در چین

مترجم: مریم صدیق‌زنده

زمانی که برخی از مفسران آمریکایی اعلام می‌کردند که جهان پیشرفته بایستی کشورهای در حال توسعه مثل چین و هند را وادار کنند تا در یک مهلت زمانی معین، انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند، هنوز هشدارهای شدیدالحن ماکایی را نشنیده بودند. ماکایی رییس کمیسیون اصلاح و توسعه ملی در ۴ژوئن اعلام کرد که مسوولان و مقامات محلی که اهداف کم کردن انتشار گاز را نادیده بگیرند پاسخگو خواهند بود و ممکن است شغل خود را نیز از دست بدهند. مجازات‌های ساخت معمولا در شرایط بسیار جدی وضع می‌شود تا از فاجعه‌ای که در پیش است جلوگیری کند. برای شین تجاریت، نشانه خوبی است که چین اکنون از تاخت و تاز در میدان توسعه و رشد اقتصادی یک قدم به عقب گذارده و در حال حاضر توجهی جدی نسبت به تاثیر سوءمواد سوختی بر حفظ محیط‌زیست دارد و این خبری خوشایند برای وی و کمپانی‌اش، هانیول (Haneywell) است.

تجارتی در یک مصاحبه با هفته‌نامه چاینا بیزینس ویکلی گفت: آنچه در حال حاضر حائز اهمیت است و می‌توانیم در چین انجام دهیم کمک به بازدهی بیشتر انرژی و حفظ محیط‌زیست است.

برنامه‌ریزی چین تا سال ۲۰۲۰ طوری تنظیم شده است که از سال ۲۰۰۵ به ازای هر ۱۰هزار یوآن تولید ناخالص داخلی مصرف سوخت خود را تا ۲۰ درصد کاهش دهد. با توجه به اینکه این کشور هنوز در مرحله صنعتی شدن به سر می‌برد و مصرف مواد سوختی زیادی را می‌طلبد، این پیشگیری و کاهش کار آسانی نیست.

بسیاری از شرکت‌های چند ملیتی تلاش می‌کنند تا در بازار رقابت قیمت، تکنولوژی جدید جهت بهینه‌سوزی انرژی و حفظ محیط‌زیست به چین ارائه دهند و یکه‌تاز میدان نوآوری در این زمینه باشند.

ژان پاسکال تریکوره مدیر اجرایی شرکت فرانسوی صنعتی اشنایدر الکتریک دو بار در سال گذشته از چین بازدید نموده تا برای مسوولان توسعه مسکن و شهرسازی در چین از مزایای بازدهی هوشمند انرژی در خانه بگوید.

ماه مه سال گذشته، جفری ایملت ، رییس و مدیرعامل جنرال الکتریک شروع به ارائه محصولات جدیدش در پکن نمود و نزدیک به ۵۰میلیون دلار برای محصولات دوستدار محیط‌زیست هزینه پرداخته است.

بیش از نیمی از محصولات شرکت هانیول در ارتباط با بهینه‌سازی مصرف سوخت است. برآورد می‌شود که اقتصاد جهان می‌تواند با استفاده از محصولات هانیول، ۱۰ تا ۲۵درصد از مصرف انرژی را کاهش دهد.

تجارتی می‌گوید: با خط تولید انبوه در سراسر دنیا، باید توجه داشت که واحدهای تجاری در چین به دلیل توانایی اداره کردن چند زمینه تجارت در یک زمان، حائز اهمیت هستند.

تولیدات جدید داخلی در فناوری صرفه‌جویی انرژی، در «هانیول چاینا» در حال پیشرفت است. به‌طور مثال، توربو شارژرهای جدید هانیول، یک سوم حجم و اندازه مدل‌های قبلی را دارا است اما به همان اندازه قبلی بازدهی دارد، یعنی ۲۰ تا ۲۵درصد کمتر سوخت مصرف می‌کند، به همان میزان آلودگی کمتری دارد.

تجارتی گفت: برای چین، دومین بازار مصرف بزرگ اتومبیل در جهان، که هدفش کاهش مصرف انرژی است، بهترین کمک، ساخت اتومبیل‌هایی با بازدهی بالا و مصرف پایین سوخت است.

هانیول، پیشرو مدیریت قراردادهای مربوط به مصرف سوخت، که بیش از ۳میلیارد دلار صرف انرژی و هزینه‌های عملیاتی کرده است تصمیم دارد در این زمینه رهبری خود را در چین هم گسترش دهد.

شرکت هانیول در اوت سال گذشته اولین قرارداد خود را با یک شرکت چینی امضا نمود که به موجب این قرارداد، هانیول متعهد شد تا میزان مصرف سوخت کارخانه را تا ۱۷درصد در سال کاهش دهد و تا ۵ سال این تعهد اجرا شود.

«تجارتی» امیدوار است که شرکت وی قراردادهای بیشتری را در این زمینه امضا کند. فعالیت اخیر شرکت هانیول بر روی پروژه «خانه هوشمند» است تا بتواند با فناوری جدید میزان مصرف انرژی در خانه را هم کاهش دهد.

با رشد بازار بهینه‌سازی مصرف سوخت، شرکت‌های چینی بیشتری به این گروه پیوسته‌اند. برخی از آنها با فناوری‌های جدید، راه‌حل‌هایی پیشنهاد می‌کنند. به سبب هدف مشترکشان به گروه ام‌اندای معروف شده‌اند.

با این حال شرکت هانیول با قدمت ۱۲۰ساله در فعالیت‌های ام‌اندای‌ در چین هم سابقه‌ای طولانی دارد و از رقبای خود از قبیل اشنایدر الکتریک (Schneider Electric)، زیمنس و جنرال الکتریک که در شرکت‌های کوچک محلی سرمایه‌گذاری می‌کنند جلوتر است.

تجارتی گفت در سال‌های نخست مسوولیتش در شرکت‌ هاینول چاینا، فعالیت‌های شرکت اکثرا بر روی ساخت‌ سازمان‌های پرقدرت و استراتژی‌های ملی متمرکز بود.

فعالیت‌های ام‌اندای آخرین چیزی بود که مورد توجه شرکت قرار گرفت اما به هر حال چین اکنون برای این فعالیت‌ها اهمیت بیشتری قائل است.

وی افزود: شرکت‌های داخلی بسیاری وجود دارند که راه‌حل‌هایشان را برای درک بهتر بازار محلی به ما ارائه دهند و باعث شوند هانیول هر روز بیشتر با بازار چین در ارتباط باشد.