پس از اعلام دریافت درخواست رسمی واشنگتن از تهران برای انجام دور دوم مذاکرات بغداد و موافقت ایران با این درخواست، روز گذشته وزیر امور خارجه عراق خبر داد که زمان دور دم مذاکرات تهران و واشنگتن بسیار نزدیک است. به گزارش خبرگزاری مهر، هوشیار زیباری، در گفت‌وگوی تلفنی با روزنامه الشرق الاوسط با تاکید بر این مساله که نشست ایرانی-آمریکایی در روزهای آتی در بغداد با حضور مسوولان عراقی انجام می‌شود، گفت: قطعا عراق آماده برگزاری این نشست است، چرا که کشور میزبان و طرف دیگر این مذاکرات است.

وزیر امورخارجه عراق تاکید کرد که زمان برگزاری نشست ایرانی -آمریکایی بسیار نزدیک است.

زیباری تاکید کرد که این دیدار درسطح سفرا انجام می‌شود و بر موضوع امنیت و ثبات درعراق متمرکزخواهد بود.

وزیرامورخارجه عراق افزود: مذاکرات ایران و آمریکا در زمانی صورت می‌گیرد که صحنه سیاسی عراق شاهد روند خوبی است و درروزهای آتی نیز انتظار پیشرفت‌های بیشتری دراین زمینه می‌رود.

وی درپاسخ به این پرسش که آیا نظامیان آمریکایی ۵ دیپلمات ایرانی را آزاد می‌کنند، گفت: در شرایط کنونی انتظار تحقق این امر نمی‌رود.

۵ دیپلمات ایرانی ژانویه گذشته به دنبال یورش نظامیان آمریکایی به دفترکنسولگری ایران در اربیل ربوده شدند.

وی گفت: تنها پیشرفت درباره این مساله اجازه دیدار کنسولی با آنان بود، اما بعد از آن دیدار تاکنون هیچ دیداری دیگری با آنان انجام نشده است.

وزیرامورخارجه عراق همچنین گفت: انتظار نمی‌رود که آمریکا تا ماه اکتبر درباره آنان تجدید نظر کند.

به نوشته این روزنامه چاپ لندن این درحالی است که دیده‌بان حقوق بشر طی روزهای‌ اخیر در نامه‌ای به رابرت گیتس، وزیردفاع آمریکا خواستار آزادی ۵ دیپلمات ایرانی یا تحویل آنان به دادگاه عراق شد.