معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در خصوص ساخت مونوریل در ۵ خط که ۳ خط آن ‌سال گذشته در وزارت کشور به تصویب رسیده است‌، گفت: اصرار برای ساخت سیستمی با ظرفیت محدود که بیش‌تر قابلیت توریستی دارد، سوال برانگیز است. در هر حال تمایل دولت برای استفاده از این سیستم نباید منافع مردم، اصول علمی، عقلانیت و نظرات کارشناسی را تحت تاثیر قرار دهد. چرا که برای ساخت مونوریل و خطوط مصوبی که عنوان می‌شود، تعهدی در مقابل هیچ‌کس نداریم.

جعفر تشکری هاشمی، استنباط خبرنگاران از اظهارات شهردار تهران را اشتباه عنوان کرد و گفت: سخنان شهردار تهران در رابطه با ساخت خطوط هوایی ریلی بوده نه مونوریل.

وی با تاکید بر این که سخنان شهردار تهران در رابطه با ساخت خطوط هوایی ریلی بوده نه مونوریل و اظهارات مطرح شده در این رابطه از سوی رسانه‌ها ناشی از برداشت اشتباه خبرنگاران بوده است، در خصوص توافقات شهرداری با وزارت کشور برای ساخت مونوریل گفت: قرار است یک تیم کارشناسی مشترک، نوع خطوط ریلی را در خط ۸ و ۹ متروی تهران بررسی و تعیین کنند. اما هیچ طرح جدیدی برای ساخت مونوریل نداریم.

وی افزود: همچنین یک تیم کارشناسی مشترک متشکل از تیم‌های مطالعاتی منتخب شرکت متروی تهران و شرکت قطارهای شهری وزارت کشور تشکیل خواهد شد تا بررسی‌های لازم را در این رابطه انجام دهند و اقدامات بر اساس گزارش نهایی آنها انجام خواهد گرفت.

تکمیل مترو، مهم‌تر از ساخت مونوریل

همچنین عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران با تاکید بر این که قبل از هرگونه اقدامی برای ساخت مونوریل باید مطالعات فنی آن ارزیابی شود، گفت: اختصاص کلیه اعتبارات برای تقویت و تکمیل مترو مهم‌تر از ساخت مونوریل است. معصومه ابتکار در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به مشکلات مترو و شرکت واحد اتوبوسرانی برای جابه‌جایی مسافران به‌ خصوص از زمان سهیمه‌بندی بنزین، تصریح کرد: در چنین شرایطی اختصاص بودجه برای تکمیل شبکه خطوط مترو و تقویت شبکه اتوبوسرانی مهم‌تر از ساخت مونوریل است. وی افزود: ممکن است بعد از بررسی مطالعات و توجیهات مربوط به ساخت مونوریل به این نتیجه برسیم که می‌توان از مونوریل به عنوان سیستم مکمل استفاده کرد، اما بهتر است اولویت اول تقویت و تکمیل مترو باشد.

بی اطلاعی شورا از توافق وزارت کشور و شهرداری

از سوی دیگر رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران گفت: شورای شهر در جریان توافقات میان وزارت کشور و شهرداری در زمینه ساخت مونوریل قرار ندارد و هرگونه اقدامی در این رابطه نیاز به مصوبه شورای شهر دارد. حمزه شکیب با تاکید بر این که حتی اگر ساخت مونوریل مصوبه شورای عالی ترافیک کشور را داشته باشد، تا زمانی که بررسی‌های کارشناسی برای ساخت این سیستم در کمیسیون عمران شورای شهر تهران انجام نگیرد اجازه ساخت آن را نخواهیم داد، تصریح کرد: اگر بررسی‌های کارشناسان کمیسیون عمران تایید کرد که ساخت مونوریل به عنوان سیستم مکمل، می‌تواند در حل معضل ترافیک تهران نقش داشته باشد آن وقت شورای شهر با ساخت این سیستم موافقت خواهد کرد در غیر این صورت اجازه نمی‌دهیم که این اتفاق بیفتد.