در آستانه بازگشایی مجلس پس از تعطیلات تابستانی، نمایندگان مجلس خود را برای شروع یک بحث داغ درباره بنزین آماده می‌کنند. بحثی که بیست و پنج‌روز قبل در اولین روز سهمیه‌بندی بنزین که از اتفاق، آخرین روز کاری قبل از تعطیلات مجلس بود، نیمه تمام باقی ماند. این در حالی است که جمعی از نمایندگان اصولگرای مجلس امشب به دیدار محمود احمدی‌نژاد می‌روند تا در مورد «مسائل جاری کشور» با او مشورت کنند. مسائلی که به گفته جواد آرین‌منش از اعضای فراکسیون اصولگرایان، شامل تورم، مسکن و سوخت می‌شود. به نظر می‌رسد با توجه به دستور کار مجلس در این هفته که نحوه عرضه بنزین، شاه‌بیت آن است ۸۰ نماینده اصولگرا به کاخ ریاست‌جمهوری دعوت شده‌اند تا مواضع دولت درباره عرضه نشدن بنزین مازاد بر سهمیه برای آنها تبیین و دیدگاه آنان به دیدگاه دولتمردان نزدیک شود. چرا که برخلاف رییس‌جمهوری، معاونان وی، سخنگوی دولت و وزرای نفت و کشور، جمع زیادی از نمایندگان مجلس، بر ضرورت عرضه آزاد بنزین تاکید دارند و دولت بیم آن را دارد که طرحی ملزم‌کننده در این باره از سوی مجلس تصویب شود.

رییس کمیسیون انرژی مجلس، عرضه نکردن بنزین آزاد را غیر قانونی و تخلف دانست.کمال دانشیار گفت: دولت اجازه ندارد بنزین آزاد در اختیار مردم قرار ندهد و این کار تخلف از وظایفش به شمار می‌آید.

وی ساز و کار مطلوب برای عرضه بنزین مازاد بر سهمیه را انتقال این وظیفه به بخش‌خصوصی بر شمرد و افزود: اینکه بنزین آزاد در اختیار مردم قرار نگیرد، یک اشتباه بزرگ است. به گزارش ایسنا، دانشیار تصریح کرد: بودجه ۵/۲میلیارد دلاری واردات بنزیننن برای سال ۸۶ تا پایان کافی است.

اظهارات دانشیار در حالی بیان می‌شود که قرار است روز سه‌شنبه این هفته وزیر نفت به همراه سایر مسوولان اجرای تبصره ۱۳قانون بودجه سال ۸۶ به کمیسیون انرژی مجلس برود تا درباره آخرین وضعیت سهمیه‌بندی بنزین و موضوعات مرتبط به نمایندگان توضیح دهد.

در همین حال نماینده‌ مردم مراغه در مجلس نیز گفت: با توجه به مراجعات متعدد مردمی مشخص شده که، عرضه‌ صرف بنزین سهمیه‌‌ای، مشکلات مردم را رفع نمی‌کند. مصطفی سیدهاشمی با تاکید بر این که از مصوبه مجلس درباره‌ سهمیه‌بندی بنزین و اعلام نرخ آزاد آن دفاع می‌کنم، اظهار کرد: ضمن این که از سهمیه‌بندی بنزین حمایت می‌کنیم و این امر را یک حرکت اساسی برای صرفه‌جویی می‌دانیم، ولی مصر به اجرای کامل مصوبه مجلس و اعلام نرخ آزاد بنزین هستیم.

همچنین نماینده مردم زرند در مجلس گفت: اگر دولت در اجرای سهمیه‌بندی بنزین مشکل دارد، آن را باید با مجلس مطرح کند، تا تصمیمی برای آن گرفته شود، نه این‌که نرخ دوم بنزین را اعلام نکند.

حسین امیری‌خامکانی درباره اظهارات دولتمردان مبنی بر عرضه نشدن بنزین تا پایان امسال، گفت: این تصمیم دولت باید با هماهنگی مجلس انجام شود و اگر دولت می‌خواهد روش دیگری را برای نرخ بنزین آزاد در نظر بگیرد، تنها با هماهنگی مجلس ممکن خواهد بود. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: برخی از افراد نیاز بیشتری از ۴۰۰ لیتر تعیین شده برای ۴ ماه دارند و هم اکنون نیز ۴۰۰ لیتر خود را مصرف کرده‌اند، بنابراین بهتر بود که دولت درکنار سهمیه‌بندی بنزین جایگاه‌های مشخصی را در هر شهر و استان برای ارائه بنزین با نرخ آزاد در نظر می‌گرفت.

بازار سیاه ۱۵۰۰ تومانی

از سوی دیگر نماینده مردم نیشابور در مجلس گفت: وقتی بنزین آزاد کنترل نشده به نرخ ۱۵۰۰ تومان هم فروخته می‌شود، آثار تورمی‌اش را برجا گذاشته است. بنابراین اعلام رسمی نرخ دوم بنزین چه بسا ممکن است موجب کاهش نرخ تورم نیز شود.

غلام‌حسین مظفری افزود: از آن جا که اکنون بنزین آزاد در بازار به وفور خرید و فروش می‌شود، بنابراین اعلام نرخ آزاد بنزین بار تورمی معناداری ایجاد نخواهد کرد. او با بیان این که تکیه بر آثار تورمی اعلام نرخ دوم بنزین در شرایطی که عرضه بنزین در بازار غیررسمی و به صورت کنترل نشده در جایگاه‌های عرضه سوخت در حال انجام است، پذیرفتی نیست، اظهار کرد: عرضه نشدن رسمی بنزین آزاد مشکلات جدی به وجود خواهد آورد. اگر نرخ دوم بنزین اعلام نشود اعتماد عمومی به دولت به شدت کاهش یافته و به دلیل افزایش حجم فشارها دولت مجبور به ارائه متمم بودجه برای واردات بنزین می‌شود. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس متذکر شد: اگر نرخ دوم بنزین اعلام نشود این احتمال وجود دارد که فشار بر دولت به حدی زیاد شود که اصل موضوع سهمیه‌بندی زیر سوال رود، از این رو اعلام نرخ آزاد بنزین برای تامین مازاد نیاز مردم یک ضرورت است و صرفا به نفع اقشار پولدار جامعه نیست. مظفری افزود: با بررسی روزهای ابتدایی سهمیه‌بندی بنزین چنین ارزیابی می‌شود که مردم در روزهای ابتدایی سهمیه‌بندی با در پارکینگ نگهداشتن خودروهایشان به یکباره ترافیک را کاهش دادند ولی با گذشت زمان و افزایش دوره مصرف بنزین از ۴ به ۶ ماه، نظر مردم تغییر کرد و با آوردن خوروهایشان به خیابان‌ها بر این تصورند که با مصرف سهمیه‌هایشان، برای ماه‌های آتی دولت مجبور است چاره‌اندیشی کند و این در حالی است که این شیوه کار به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

نماینده مردم نیشابور در مجلس تاکید کرد: دهک‌های برخوردار جامعه به هر شیوه‌ای که شده بنزین مورد نیازشان را تامین می‌کنند، یا بنزین آزاد را از پمپ‌های بنزین خریداری می‌کنند یا با خرید چند خودروی فرسوده، وانت‌بار، تاکسی یا ون از سهمیه بنزین این خودروها استفاده می‌کنند.

او متضرر اصلی اعلام نشدن نرخ دوم بنزین را دهک‌های محروم جامعه دانست و اظهار کرد: طبقات پایین جامعه با سهمیه‌بندی شدن بنزین که نیاز اصلی کار و کسب‌شان است، تحت‌الشعاع این تصمیم قرار گرفته‌اند این طیف حتی توانایی تامین هزینه‌های زندگی‌شان از قبیل کار بر روی خودروهای مسافرکش یا خودروهای حمل‌کننده کالا را از دست داده‌اند.

تداوم سهمیه‌بندی تا آخر سال

در همین حال مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: ذخیره بنزین خودروهای شخصی پس از گذشت ۶ ماه، مجددا ۶ ماه دیگر تمدید می‌شود.

محمدرضا نعمت‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به تداوم سیاست سهمیه‌بندی بنزین تا پایان سال، اظهار کرد: تصمیم خاصی برای تغییر سیاست سهمیه‌بندی اتخاذ نشده و تا پایان سال این کار ادامه خواهد یافت. وی افزود: سه ماه تابستان و سه ماه پاییز در مجموع نخستین دوره شش ماهه ذخیره سهمیه‌ بنزین مربوط به خودروهای شخصی را تشکیل می‌دهند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی یادآور شد: پس از آن نیز سه ماه فصل زمستان و سه ماه فصل بهار نیز ۶ ماهه دوم این طرح را در برابر خواهد داشت.

به گفته وی، پس از اتمام ۶ ماهه نخست، دومین ۶ ماه نیز با تداوم سیاست سهمیه‌بندی برای این خودروها تداوم خواهد یافت و تکرار می‌شود.