نگاه سوم - در دو سال گذشته حوزه نشر دوران عجیبی را گذراند. از یک سو امکان چاپ و انتشار آثار ادبی به دلیل سختگیری‌های ارشاد با سختی مواجه شد و از سوی دیگر مخاطبان ادبی و استقبال از ادبیات افزایش یافته است.

در چند سال گذشته محافل ادبی مخاطبان به بسیاری را گرد هم می‌آورد و این استقبال گاه بیش از انتظار بود. برنامه‌های ادبی «بخارا» و جوایز ادبی چون «گلشیری»، «مهرگان»، «کارنامه» و ... نمونه‌‌هایی هستند که بسیاری از علاقه‌مندان به ادبیات را گرد هم آورد و ادبیات را از انفعال خارج کرد.

جایزه شعر امروز ایران (کارنامه) از جمله محافلی بود که از همان ابتدا مورد استقبال قرار گرفت که دو سال پیش برگزار نشد و امسال نیز به دلیل بسیاری از مشکلات برگزار نخواهد شد.

نگار اسکندرفر با بیان این‌که یکی از دلایل توقف برگزاری این جایزه، توقیف مجله کارنامه است، افزود: البته با توجه به وضع شعر و نشر فکر نمی‌کنم این جایزه به‌جایی برسد؛ چرا که بسیاری از کتاب‌ها در زمینه شعر مجوز انتشار دریافت نکرده‌اند و ما به احترام آنها از برگزاری جایزه کارنامه خودداری می‌کنیم.

او همچنین در گفت‌وگو با ایسنا علت تداوم نیافتن برگزاری جایزه‌های ادبی مختلف را در محدودیت امکانات دانست و گفت: نهادهای دولتی که به موازات نهادهای خصوصی حرکت‌های فرهنگی را دنبال می‌کنند، از امکانات بیشتری برخودارند. یک نهاد خصوصی با بسیاری از مشکلات این جوایز را برگزار می‌کند، اما نهادهای دولتی به‌خاطر امکانات بیشترشان می‌توانند همه‌ساله جوایزی را برگزار کنند.

اسکندرفر از سوی دیگر با بیان این‌که هنوز اتفاق مهمی در زمینه شعر برای تداوم این جوایز رخ نداده است، گفت: در زمینه شعر اگر به جوایز نگاهی بیاندازیم، می‌بینیم کارهای درخشانی مانند دهه ۷۰ صورت نگرفته است، اما در زمینه داستان همچنان نویسندگان بهتر کار می‌کنند.