باید برای امثال پرتوی هورا کشید

نگاه سوم- مراسم بزرگداشت کامبوزیا پرتوی به همراه نمایش فیلم «تصویر کلمات» در هفتمین آیین سپاس در فرهنگسرای ارسباران باحضور سینماگران و منتقدان سینما برگزار شد. رسول صدرعاملی، نخستین کسی بود که در این مراسم سخنرانی کرد، او درباره همکاری خود با پرتوی گفت: سال‌ها است که ما در کنار هم کار می‌کنیم و من کاملا تحت تاثیر پرتوی و کارهایش هستم. گلنار، گربه آوازه‌خوان و تعداد دیگر از کارهای او از تاثیرگذارترین کارها در سینمای کودک و نوجوان ایران هستند و بعد از او این سینما آسیب دید. پرتوی زمانی «ماهی» را ساخت که سینمای ایران هنوز جهانی نشده بود و او با این اثر موجب شد سینمای ایران در دنیا بدرخشد و آخرین ساخته‌هاش «کافه ترانزیت» هم اثری متفاوت با دیگر ساخته‌اش بود.

وی با اشاره به صحبت‌های شمقدری، مشاور هنری رییس‌جمهور ادامه داد: برای کسانی که از بوی تعفن و تعطیلی سینمای ایران حرف می‌‌زنند، بد نیست که این سینما را یک بار دیگر مرور کنند تا شاید سرعقل بیایند و برای امثال پرتوی هورا بکشند.صدرعاملی ادامه داد: من و پرتوی در سال‌های ۵۹ و ۶۰ کار خود را در سینمای ایران آغاز کردیم که حمایتی از ما وجود نداشت.مهم‌ترین رویداد فرهنگی سینمای ایران برگزاری جشنواره فیلم فجر بود و جز این چه اتفاقی برای این هنر افتاده؟

در این شرایط چرا باید فردی که نزدیک به دولت است از سینما بدین‌گونه یاد کند؟ امیدوارم اینها مانند ده‌نمکی حرف‌های خود را از سینما بزنند. این کارگردان در پایان گفت: دلیل اصلی که من سراغ پرتوی برای همکاری رفتم، فیلم «دایره» بود. او داستان دختران سرگشته را یکبار با فیلم «دایره» با آن لحن و بار دیگر در «من ترانه ۱۵سال دارم» با لحن دیگر گفت. در کارهای پرتوی حتی داستان‌های تلخ پایانی امیدوارکننده دارند ما چاره‌ای جز احترام به او نداریم و من خوشحالم که توانستم از او بهره‌مند شوم و خودم را ارتقا دهم.

علیرضا رییسیان، سخنران بعدی این مراسم با بیان اینکه کامبوزیا پرتوی یک مجموعه هنری و فردی منحصر به فرد است، گفت: کمتر فیلمسازی می‌‌تواند در کنار ساخت فیلم‌های فانتزی کودکانه، داستانی تلخ‌مانند فیلم «دایره» بنویسد. او می‌تواند در ساخت آثارش متفاوت عمل کند و همیشه نیز مورد توجه قرار بگیرد. آرزو می‌کنم او بیشتر بنویسد تا فیلم بسازد.

فرهاد توحیدی فیلمنامه‌نویس و رییس کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران در این مراسم گفت: ۳۰ سال از آشنایی من و پرتوی می‌گذرد و سه نسبت با هم داریم، همولایتی هستیم، هم دانشگاهی بودیم و همکار هم هستیم.

توحیدی در ادامه گفت: پرتوی مثل فوتبالیست‌هایی است که باشگاه‌های مختلفی دنبالش هستند او در عین بی‌سر و صدا و مظلوم بودن آدم پر شر و شوری است. توحیدی با اشاره به هنر پرتوی و گفت: در اغلب کارهای پرتوی و به خصوص همکاری‌هایش با رسول صدر عاملی، پناهی و... کارها به گونه‌ای بوده که علاوه بر استقبال عامه مردم مخاطبان خاص سینما را هم به خود جلب کرده است که این نکته بسیار مهم است. توحیدی تاکید کرد: پرتوی با اینکه اهل جنجال نیست در عین حال سوپراستار فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران است. وی در پایان گفت: پرتوی داستان‌های کوتاه زیادی نوشته و امیدواریم روزی این داستان‌ها چاپ شود. در ادامه مراسم از پرتوی برای حضور در صحنه دعوت شد و او در میان تشویق حضار به بالای صحنه رفت.

پس از صحبت‌های توحیدی فیلم مستند «تصویر کلمات» به کارگردانی مهدی نادری درباره کامبوزیا پرتوی برای حاضران به نمایش درآمد. سپس بهمن قبادی صحبت کرد و گفت: پرتوی در نظر من اول فیلمساز خوبی است و بعد نویسنده‌ای قدر. «کافه ترانزیت» که یکی از آثار شاخص این هنرمند است، به نوعی شاید بهتر از فیلم‌هایی باشد که او فیلمنامه اش را برای کارگردانان دیگر نوشته است. من پیشنهاد می‌کنم او اول فیلم بسازد و بعد اگر وقت آزاد داشت برای من و دیگر دوستان فیلمنامه بنویسد.کامبوزیا پرتوی نیز در مراسم بزرگداشت خود گفت: تعاریفی که این دوستان از من کردند، متعلق به کل سینماست. من خودم را جزئی از این سینما می‌دانم و خوشحالم از اینکه به من توجه شده و به نوعی دیده شده‌ام. وی افزود: متاسفانه در زمانی این مراسم برگزار می‌شود که محمدمهدی عسگرپور و علیرضا رضاداد که از دوستان من هستند استعفاء کرده اند. امیدوارم این دو همکار زیاد از ما دور نشوند تا بتوانیم همه با هم و در کنار یکدیگر با حمایت از هم فیلم بسازیم. دوست داشتم این بزرگداشت یک مراسم انتقادی برای من بود تا با نظرات دوستان، نگاهی تازه بیابم. در ادامه مراسم با حضور عسگرپور، سهیل جهان بیگلری و علی معلم از کامبوزیا پرتوی و همچنین مهدی نادری و حسن اصلانی کارگردان و تصویربردار فیلم «تصویر کلمات» تقدیر شد.