رییس مرکز صدور گواهینامه کشور گفت: گواهینامه کسانی که در طول مدت اعتبار یکساله خود ۴ خلاف سرعت غیر مجاز، سبقت غیر مجاز، تقصیر در تصادف جرحی و تقصیر در تصادف فوتی را انجام دهند، توقیف می‌شود.

رضایی مجد، به خبرگزاری مهر گفت: در سال ۸۴ برابر مصوبه آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی ناجا، گواهینامه ب ۱ یکساله به متقاضیان ارائه می‌شد و این افراد در صورتی که در این مدت ۴ تخلف، رانندگی از ساعت ۲۴ تا ۵ بامداد، یدک کشیدن وسیله نقلیه دیگر، مسافرکشی و رانندگی در جاده‌ها را مرتکب نمی‌شدند، گواهینامه ۵ ساله دریافت می‌کردند. وی افزود: از آذر ماه سال ۸۵ به منظور افزایش رفاه حال مردم و اجرای بهتر قوانین، گواهینامه‌ای تحت عنوان ب ۴+۱ به متقاضیان ارائه شد که دارای دو اعتبار یکساله و ۴ ساله بود و هم اینک این نوع گواهینامه در کشور ارائه می‌شود.

رضایی مجد در خصوص ویژگی‌های این گواهینامه‌ها در طول مدت یکساله اول اعتبار گفت: دارندگان گواهینامه جدید الصدور موظفند در طول یکسال از ارتکاب ۴ تخلف سرعت غیر مجاز، سبقت غیر مجاز، تقصیر در تصادف جرحی و تقصیر در تصادف فوتی جلوگیری نمایند و در صورت ارتکاب هر یک از این تخلفات، گواهینامه متقاضی توسط مامور پلیس راهور ضبط و به مرکز صدور گواهینامه ارسال می‌شود و برای این افراد بعد ازطی آموزش‌های رانندگی گواهینامه یکساله صادر می‌شود.

وی اضافه کرد: گواهینامه افرادی که در طول این مدت یکساله موارد منع شده را رعایت کنند، به‌صورت اتوماتیک به اعتبار ۴ ساله تبدیل می‌شود واین افراد دیگر نیازی نیست به راهنمایی و رانندگی مراجعه کنند.

رییس مرکز صدور گواهینامه کشور در ادامه با اشاره به نحوه تعویض گواهینامه‌های ۱۰ ساله گفت: براساس قانون مصوب راهنمایی و رانندگی اعتبار گواهینامه ۱۰ ساله به ۵ سال تقلیل یافته است و افرادی که اعتبار گواهینامه ده ساله آنها به پایان رسیده است، می‌توانند با مراجعه به مرکز پلیس +۱۰و ارائه مدارک لازم گواهینامه ۵ ساله دریافت کنند.