دنیای اقتصاد - فرمول جدید محاسبه نرخ سود بانکی که پیش‌بینی می‌شد برای جلوگیری از تبعات منفی کاهش نرخ اسمی بهره، جایگزین فرمول سابق شود، سرانجام برای اجرا به تمام بانک‌های دولتی و خصوصی ابلاغ شد؛ محاسبه اقساط وام با فرمول جدید نرخ بهره به رقم‌های متفاوتی نسبت به فرمول قبلی منجر می‌شود که به همین دلیل مورد انتقاد مدافعان کاهش نرخ بهره است؛ به گفته این مدافعان، استفاده از این فرمول به افزایش نرخ واقعی بهره در یک رقم مشخص نسبت به فرمول سابق می‌شود. اما رییس کل بانک مرکزی می‌گوید:این فرمول بسیار پیچیده، اما از فرمول قبلی منطقی‌تر است، زیرا در فرمول قدیمی هر فرد تا چند سال فقط اقساط سود را پرداخت می‌کرد و بعد از آن به پرداخت اصل تسهیلات می پرداخت. بنابراین با اجرای فرمول جدید پرداخت اصل و سود تسهیلات، ماهانه و همزمان صورت می‌گیرد.به گفته شیبانی در شورای پول و اعتبار درباره ربوی بودن این فرمول بحث‌هایی صورت گرفته و غیر ربوی بودن آن به اثبات رسیده است. با وجود انتشار اخبار ضد و نقیض از سوی مسوولان پولی و بانکی

فرمول جدید محاسبه نرخ سود بانکی ابلاغ شد

معاون اقتصادی بانک مرکزی روز گذشته اعلام کرد که فرمول جدید محاسبه نرخ سود بانک‌ها ۱۸تیر ماه جاری برای اجرا ابلاغ شده است.

روز گذشته اکبر کمیجانی، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: پس از مذاکرات مجدد رییس کل بانک مرکزی با آیت ا... رضوانی، عضو فقهای شورای نگهبان، دوباره فرمول جدید نرخ سود بانکی برای اعلام نظر به این شورا ارسال شده است.

این در حالی است که سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به اظهارات کمیجانی و در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تصریح کرد: فرمول نرخ سود مجددا به شورای نگهبان ارسال نشده است.

وی که پیشتر اعلام کرده بود تایید یا رد فرمول نرخ سود بانکی وظیفه شورای نگهبان نیست، گفت: فرمول جدید نرخ سودبرای دومین بار به شورای نگهبان ارسال نشده است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی نیز خبر منتشره به نقل از وی درباره ارجاع مجدد فرمول نرخ سود به شورای نگهبان را رد کرد و گفت: اطلاعات من از تصمیم‌گیری درباره فرمول جدید محاسبه نرخ سود تا ارجاع این فرمول به شورای نگهبان بود.

وی افزود: پس از ارجاع فرمول به شورای نگهبان مساله را پیگیری نکرده بودم و گرنه تنها یک بار فرمول به شورای نگهبان ارسال شده است.

کمیجانی گفت: فرمول جدید محاسبه نرخ سود بانک‌ها که چندی قبل در شورای پول و اعتبار تصویب‌شده بود برای اجرا به بانک‌های دولتی و خصوصی، پست‌بانک و موسسه مالی و اعتباری توسعه ابلاغ شد.

در عین حال، خبرگزاری فارس به نقل از کارشناسان بانک مرکزی اعلام کرد که فرمول جدید محاسبه نرخ سود بانکی در حال بررسی است و با اتمام بررسی‌ها این فرمول به بانک‌ها ابلاغ خواهد شد.

این در حالی است که غلامرضا مصباحی مقدم عضو ناظر شورای پول و اعتبار نیز تصریح کرد: فرمول جدید محاسبه نرخ سود تسهیلات بانکی در شورای پول و اعتبار تصویب شد.

وی اظهار کرد: فرمولی که در شورای پول و اعتبار پیشنهاد شده بود همان فرمولی است که سال گذشته بانک‌های خصوصی برای سود تسهیلات خود غالبا از آن استفاده می‌کردند.

وی افزود: البته بانک‌های خصوصی علاوه‌بر اعمال این فرمول، ۲درصد کارمزد نیز دریافت می‌کردند اما شورای پول و اعتبار دریافت ۲درصد کارمزد را قبول ندارد.

اظهارات ضد و نقیض دست‌اندرکاران سیاست‌های پولی کشور و مطلعین بانک مرکزی در حالی منتشر شده که با استناد به اظهارات کمیجانی مبنی‌بر آگاهی نداشتن وی از سرنوشت فرمول و محاسبه نرخ سود بانکی در ارجاع به شورای نگهبان، نمی‌توان از اطلاع وی در مورد ابلاغ فرمول به بانک‌ها نیز مطمئن بود، یا حتی عضو شورای پول و اعتبار که از سوی مجلس شورای اسلامی بر این شورا ناظر است در حالی خبر از تصویب فرمول محاسبه نرخ سود در این شورا می‌دهد که شورای پول و اعتبار در جلسه پایانی سال گذشته خود این فرمول را به تصویب رسانده بود که خبر آن نیز در روزنامه دنیای اقتصاد به چاپ رسید.

حتی دانش‌جعفری وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه همایشی که چندی پیش به همت بانک صنعت و معدن برگزار شده بود در خصوص اظهارنظر نکردن شورای نگهبان تصریح کرد: این فرمول مجددا در شورای پول و اعتبار بررسی می‌شود.

شورای پول و اعتبار نیز در سال جاری به موضوع فرمول جدید محاسبه نرخ سود بانک نپرداخته است و اظهارات ضد و نقیض مسوولان بازار پولی کشور جای تامل دارد.

در عین حال، مصباحی مقدم در ادامه اظهاراتش خاطرنشان کرد: براساس این فرمول مجموع تسهیلات پرداخت شده براساس نرخ تعیین شده مثلا ۱۷‌درصد برای بانک‌های خصوصی به صورت ماهانه محاسبه می‌شود و هر ماه مقداری از وام بازپرداخت می‌شود و برحسب آن میزان تسهیلات کاهش می‌یابد.

وی گفت: سود باقی مانده تسهیلات بر مبنای محاسبه مرحله پرداخت بعدی قرار می‌گیرد چون نرخ به صورت سالانه محاسبه می‌شود بنابراین یک دوازدهم نرخ را برای یک ماه در نظر می‌گیرند و به صورت پلکانی ماه به ماه کاهش می‌یابد.

فرید ضیاء الملکی معاون بانک سامان با ارائه فرمول مورد استفاده در بانک‌های خصوصی برای سود تسهیلات گفت: فرمولی که بانکهای خصوصی قبلا از آن استفاده می‌کردند اشتباه بود و این فرمول تصحیح شده است.

وی افزود: با توجه به فرمول قبلی اگر یک نفر ۱۰‌میلیون تومان با نرخ ۲۴‌درصد تسهیلات دریافت می‌کرد قسط آن ماهانه ۱۸۳‌هزار تومان می‌شد در حالی که همین شخص این ۱۰‌میلیون تومان را با همان ۲۴‌درصد سپرده می‌گذاشت ۲۰۰‌هزار تومان سود ماهانه این میزان سپرده بود.

ضیاء الملکی ادامه داد: یعنی با ۱۸۳‌هزار تومان هم سود را واریز می‌کرد و هم اصل، در صورتی که ۲۰۰‌هزار تومان می‌گرفتند آن ۱۰‌میلیون تومان سر جای خود باقی بود و در آخر مدت ماهانه حدود ۱۳‌هزار تومان دریافت کرده بود که این مقدار ضربدر ۱۲۰ قسط حدود دو میلیون و ۳۰۰‌هزار تومان می‌شود. حدود ۱۰‌میلیون تومان را خود بانک دریافت می‌کرد و تسهیلات گیرنده ۱۲‌میلیون و ۳۰۰‌هزار تومان را به صورت رانت از بانک خارج می‌کرد.

به گفته وی در فرمول جدید سود ماهانه عین سود پرداخت شده است. سود ماهانه را ۲۰۰‌هزار تومان گرفته و مقداری هم حدود ۲۰‌هزار تومان از اصل دریافت کرده است و ماه بعد سود ۱۰‌میلیون تومان منهای مبلغ اصل وام می‌شود.

شورای پول و اعتبار فرمول محاسبه نرخ سود بانکی را به شورای نگهبان ارسال کرده بود اما این شورا فرمول را به شورای پول و اعتبار بازگرداند.