مذاکره مستقیم هسته‌ای بین ایران وآمریکا
استقبال اروپا از توافق هسته‌ای ایران و آژانس.

استقبال آمریکا و اتحادیه اروپایی از توافق تازه تهران و آژانس
البرادعی: ایران و آمریکا برای حل مناقشه هسته‌ای مذاکره کنند
دنیای اقتصاد- در پی دور اول مذاکرات موفقیت آمیز تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی(۲۱و۲۰تیرماه) که اولین دستاورد آن موافقت ایران با بازرسی نمایندگان آژانس از راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک بود، اتحادیه اورپایی از این توافق استقبال کرد، اما آمریکا و متحد تازه‌اش فرانسه سارکوزی با این موضوع محتاطانه برخورد کردند و از سوی دیگر البرادعی راهکار تازه‌ای را برای حل مناقشه هسته‌ای پیشنهاد کرد.
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، با ارایه پیشنهاد گفت‌و‌گوی هسته ای مستقیم به تهران و واشنگتن، تاکید کرد: گفت‌و‌گوی مستقیم برای حل مسائل و مشکلات، بسیار بهتر است.
به گزارش ایرنا به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، محمد البرادعی از مذاکرات مستقیم تهران و واشنگتن درباره پرونده هسته‌ای ایران استقبال کرد.
البرادعی در جریان توقف کوتاه خود در بانکوک پایتخت تایلند در راه عزیمت به کره شمالی برای حصول اطمینان از تعطیل شدن نیروگاه هسته‌ای این کشور به خبرنگاران گفت که از مشاهده مذاکرات رو در روی واشنگتن و پیونگ یانگ نیز خرسند می‌شود.
وی افزود: اگر افراد با هم گفت‌وگوهای مستقیم داشته باشند، برای حل مسائل و مشکلات بسیار بهتر است، این امر چه در مورد مسائل هسته‌ای کره شمالی و چه ایران بسیار مناسب است. مذاکره بهترین راه برای حل مشکلات است و من مایلم شاهد مذاکرات رو در رو بین ایران و آمریکا باشم.
البرادعی همچنین گفت: در مذاکرات با ایران به پیشرفت‌هایی درباره برخی مسائل دست پیدا کرده‌ایم، مثل بازرسی از برخی تاسیسات که تاکنون ایرانی‌ها به ما اجازه دیدن از آنها را نمی‌دادند.
بازرسان آژانس از رآکتور پژوهشی که با آب سنگین کار می‌کند نیز دیدن خواهند کرد و ایرانی‌ها حضور یک هیات دیگر از بازرسان و نیز برگزاری نشستی در ماه اوت آینده برای بررسی مساله آزمایش پلوتونیوم را هم پذیرفتند.
البرادعی تاکید کرد: گام‌هایی را با گذشت زمان به جلو برمی داریم ولی مساله در گروی میزان همکاری و شفافیتی است که از سوی طرف ایرانی مشاهده کنیم.
واکنش اروپا و آمریکا
اتحادیه‌اروپایی با استقبال از توافق ایران و دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل در زمینه تعیین چارچوبی برای مذاکرات هسته‌ای، آن را زمینه‌ساز تداوم این گفت‌وگوها و دستیابی به یک راه حل مناسب دانست.
مقامات دفتر خاویر سولانا، مسوول دیپلماسی اتحادیه اروپایی روز جمعه این توافق را گامی مثبت ارزیابی کردند. مقامات یاد شده که خواستند نامشان فاش نشود، به ایرنا گفتند که اتحادیه اروپایی همواره برای گفت‌وگو با ایران تلاش کرده است. با این وجود وزارت امور خارجه فرانسه، در باره اخبار و گزارش‌های مربوط به مذاکرات هیات آژانس بین المللی انرژی اتمی در تهران موضعی محتاطانه گرفت. به گزارش خبرگزاری مهر، دنیس سیمونه، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در سخنان کوتاه مطبوعاتی خود گفت که این‌کشور همچنان محتاط است و منتظر گزارش کامل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره دیدار اخیر هیات آژانس در ایران است.
آمریکا نیز از توافق تازه تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دیدار بازرسان از راکتور آب سنگین ایران، با شک و تردید استقبال کرد. خبرگزاری فرانسه از واشنگتن گزارش کرد، تام کیسی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه گفت: براساس آنچه فهمیده‌ام، در مورد بازرسی یک راکتور توافق شده‌است، درست مانند توافقی که برای بحث در مورد کاری که باید انجام داد تا ایران به همه سوال‌های باقی مانده آژانس از سال‌ها پیش، پاسخ دهد. کیسی در ادامه گفت: از هرگونه اقدام ایران برای رعایت تعهدات بین‌المللی‌اش در پاسخ به سوالات آژانس که از چند سال پیش بدون جواب مانده و همچنین پیروی کردن این کشور از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، استقبال می‌کنیم.
وی در پایان گفت: در حال حاضر ما منتظر می‌مانیم ببینیم واقعا چه پیش می‌آید، نه آن که ایران چه می‌گوید.