خیابان هنر در پایتخت

نگاه سوم- اولین خیابان هنر در پایتخت قالب یک جشنواره تابستانی با هدف ایجاد ارتباط اجتماعی بین مردم، آشتی مردم با هنر و بومی‌سازی فرهنگ در ضلع غربی میدان هفتم تیر برپا شد. سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران امسال در هر خیابان هنر بیش از ۲۴سرفصل هنری پیش‌بینی کرده تا بیش از ۱۰هنرمند در آن به هنرنمایی بپردازند.

در اولین خیابان هنر هفت‌کارگاه هنری سفال، بافت، نقاشی، صنایع دستی، نمایش عکاسی و خطاطی برپا شد، گرچه به علت توزیع بی‌نظم این کارگاه‌ها، این دسته‌بندی چنانکه باید مشهود نبود.

در بیشتر این کارگاه‌ها فعالیت‌های متنوعی اجرا شد که از جمله آنها می‌توان به مجسمه‌سازی، پینه‌کاری، نقش برجسته، سفالگری و موزائیک سازی، بافت عشایر، کارگاه پرداخت، ریسندگی، مرمت، فرش، رنگرزی، کارگاه طراحی و نقشه‌کشی، نقاشی روی بوم و دیوار، نقاشی قهوه‌خانه‌ای، کاریکاتور، تذهیب، شیشه‌گری، معرق، عروسک‌سازی، قلم‌زنی روی چوب پانتومیم، خیمه‌شب‌بازی، نمایش عروسکی و خیابانی اشاره کرد.

هر چهارشنبه یک خیابان هنر در نقاط پرتردد شهر تهران برپا می‌شود که نخستین خیابان هنر ۲۰ تیر از ساعت ۱۷ تا ۲۲ در میدان هفت‌تیر میزبان شهروندان تهرانی بود.

پارک دانشجو، بوستان، پیاده‌رو پارک‌ملت، پارک طالقانی، بلوار کشاورز، پارک سپهر، بلوار پاکنژاد و شهرری از دیگر محل‌هایی است که برای خیابان هنر پایتخت در نظر گرفته شده است.

خیابان‌های هنر در شهرهای بزرگ دنیا مانند لندن و مسکو سابقه دارد، ولی برخلاف آنها که دنبال ساختار شکنی و گریز از هویت هستند، در ایران مسوولان دنبال این هویت در زندگی شهری هستند. این برنامه که از سال گذشته به اجرا درآمده، مجموعه‌ای از فعالیت‌های هنری را پیش روی مخاطب عبوری می‌گذارد.