نگاه سوم- بیش از ۱۰ روز از توقیف روزنامه هم‌میهن می‌گذرد که دلیل این توقیف را سعید مرتضوی، دادستان عمومی و انقلاب تهران در نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نقص در مراحل محاکمه غلامحسین کرباسچی مدیرمسوول این روزنامه را عنوان و اعلام کرده بود که توقیف موقت این روزنامه نیز تا زمان رسیدگی مجدد به پرونده ادامه می‌یابد. در چند روز اخیر نیز شایعاتی مبنی بر رفع توقیف این روزنامه و ادامه انتشار آن از اوایل ماه آینده و همچنین شایعه‌ای مبنی بر بازگشایی این روزنامه مبنی بر شرط استعفای برخی از اعضای هیات تحریریه به گوش می‌رسید.

محمد قوچانی سردبیر روزنامه هم‌میهن در گفت‌وگویی این شایعات را تکذیب کرد و گفت: اینکه شایع شده به ما گفته‌اند که بنده و آقایان روح، خجسته رحیمی و زیدآبادی استعفا بدهیم تا روزنامه رفع توقیف شود، دروغ محض است و چنین شرطی را هیچ‌کس برای ما نگذاشته است. وی همچنین برگزاری هر گونه جلسه بین غلامحسین کرباسچی مدیر مسوول این روزنامه و صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر رفع توقیف روزنامه را تکذیب کرد.سردبیر روزنامه توقیف شده هم‌میهن همچنین در مورد شایعات رفع توقیف این روزنامه، طی روزهای آینده با توجه به مذاکرات انجام شده با برخی مسوولان، خاطر نشان کرد: نسبت به رفع توقیف روزنامه هم‌میهن در روزهای آینده امیدواریم که البته این امیدواری ناشی از طی شدن روال حقوقی پرونده روزنامه است نه مذاکرات.

همچنین قرار است اولین جلسه بازپرسی رسیدگی به پرونده روزنامه هم‌میهن، صبح امروز در شعبه دوم بازپرسی دادسرای کارکنان دولت برگزار ‌شود. محمود علیزاده طباطبایی، وکیل مدافع کرباسچی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با اعلام این مطلب، گفت: صبح امروز (شنبه) برای پیگیری پرونده روزنامه هم‌میهن به دادسرای کارکنان دولت مراجعه کردم که بازپرس پرونده اعلام کرد که موارد اتهامی را در حضور کرباسچی اعلام می‌کند.

وی افزود: بر این اساس، قرار شد صبح فردا (یکشنبه) با موکلم در شعبه دوم بازپرسی دادسرای کارکنان دولت حاضر و موارد اتهامی به کرباسچی تفهیم شود.

وکیل روزنامه هم‌میهن در خصوص موارد اتهامی این روزنامه گفت: در این پرونده دو مورد تذکر هیات نظارت بر مطبوعات، یک مورد نقض بخشنامه شورای عالی امنیت ملی از سوی روزنامه هم‌میهن، یک مورد شکایت وزارت صنایع و چند شکایت دیگر مطرح است. علیزاده طباطبایی در پاسخ به این سوال که آیا علت توقیف روزنامه هم‌میهن مربوط به پرونده قدیمی این روزنامه است که طبق آن شعبه ۱۰۸۳ دادگاه عمومی تهران رای به انتشار این روزنامه داده بود یا خیر؟ گفت: علت توقیف روزنامه هم‌میهن مربوط به شکایت‌های جدید مطرح شده علیه روزنامه است و دادستانی هم قبول کرده است که اگر به روند دادرسی پرونده قدیمی هم‌میهن اعتراضی دارند، اعتراض خود را باید به دادگاه تجدیدنظر اعلام کنند.