صرفه‌جویی 20میلیون لیتری بنزین با گازسوز شدن خودرو‌ها

وزیر نفت گفت: با گاز‌سوز شدن تاکسی‌ها و وانت‌بارها روزانه بیش از ۲۰‌‌میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه‌جویی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، کاظم‌ وزیری‌‌هامانه درباره آخرین وضعیت گازسوز کردن خودروها و ایجاد جایگاه‌های عرضه گاز تصریح کرد: تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۸۵ وزارت نفت را به دوگانه‌سوز کردن بیش از ۱۲۰‌هزار خودرو تکلیف کرده که عملکرد وزارت نفت در‌این‌باره ۱۱۵‌هزار خودرو بود.

‌در سال‌جاری نیز وزارت نفت باید بیش از ۵۰۰‌هزار خودرو را دوگانه‌سوز کند. وی درباره موانع موجود برای تحقق این مهم اظهار کرد: ایران از نظر تامین کپسول برای دوگانه‌سوز کردن خودروها با مشکل مواجه است، زیرا تولید آن نه تنها در ایران بلکه در دنیا با محدودیت روبه‌رو است.

وی با تاکید بر این نکته که ایران با کمبود گاز در کشور برای پاسخگویی به نیازمردم روبه‌رو نیست‌، گفت: درحال‌حاضر روزانه ۳۵۰‌‌میلیون مترمکعب گاز در کشور تولید می‌شود که این رقم به ۵۵۰‌‌میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد.هامانه درباره تاسیس و ایجاد ایستگاه‌های تزریق گاز گفت: ساخت این ایستگاه‌ها از سال گذشته آغاز شده و درحال‌حاضر نیز ۲۲۰ ایستگاه عرضه گاز در کشور موجود بوده که ۵۵۰ ایستگاه جدید به این تعداد افزوده می‌شود.

اثرات مثبت سهمیه‌بندی بنزین

در عین حال معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست اثرات مثبت سهمیه‌بندی بنزین را تشریح کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، فاطمه واعظ جوادی گفت: در سال ۸۱ معادل ۸۰۰‌میلیون دلار واردات بنزین داشتیم که در سال گذشته به ۵‌میلیارد دلار رسیده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست میزان مصرف بنزین در روز ۷ تیر سال گذشته را ۵/۷۸ و در ۷ تیر سال‌جاری ۷۵‌میلیون لیتر اعلام کرد و گفت: میانگین کاهش مصرف بنزین در۲ هفته اول سهمیه بندی ۷/۸‌میلیون لیتر بوده است و بابت همین رقم کاهش مصرف ۴‌میلیارد و ۳۵۰‌میلیون تومان صرفه‌جویی صورت گرفته است. واعظ جوادی افزود: اگر همین عدد صرفه‌جویی را در یک‌سال داشته باشیم ۷/۱‌میلیارد دلار صرفه‌جویی اقتصادی در کشور خواهیم داشت. واعظ جوادی با اشاره به بند الف تبصره ۱۱ بودجه ۸۶ که وزارت نفت مکلف به جلوگیری از تبخیر بنزین است، گفت: آیین‌نامه آن در نوبت صحن دولت است.

به گفته وی آمارها نشان می‌دهد که در در یک‌سال ۱۸۰میلیون لیتر بنزین از فرآیندهای پالایش، مخازن پالایشگاه، مخازن پخش، سیستم حمل و نقل و جابه‌جایی و در حین سوخت‌گیری تبخیر صورت می‌گیرد و بنزین تلف می‌شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: وزارت نفت باید تا پایان سال‌جاری در مرحله اول تبخیر بنزین از پالایشگاه‌ها را حذف کند.

در این بین وزیر کشور نیز در مورد تخلف برخی از افراد در راستای سهمیه‌بندی بنزین و استفاده از کارت سوخت گفت: سیستم‌های نظارتی فعالند و امور را در این ارتباط تحت کنترل داریم و تلاش می‌کنیم تا جلو تخلفات گرفته شود.

وزیر کشور همچنین در پاسخ به سوالی درباره نصب مشخصه‌ای برای دریافت سهمیه مخصوص خودروهای مسافربر بر آنها گفت: هنوز کارت مخصوص به خودروهای مسافربری داده نشده است و منوط به این شده که آنها علامتی را در این راستا قرار دهند.

وی همچنین در مورد وضعیت بنزین ماشین‌های برون شهری گفت: در این ارتباط قرار است با هماهنگی وزارت راه تصمیم‌گیری شود و سهمیه را بالا ببریم، البته این میزان سهمیه به مسیرهای مختلفی که ماشین‌ها طی می‌کنند نیز منوط است.

طرفداران زیاد بنزین آزاد

یک عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با بیان این‌که اگر سهمیه‌بندی بنزین اجرایی نمی‌شد قطعا دولت متمم ۴‌میلیارد دلاری برای واردات بنزین از مجلس طلب می‌کرد، گفت: حال که سهمیه‌بندی بنزین اجرایی شده است دولت می‌تواند این رقم را صرف توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی کند.

ابوالفضل کلهر به ایسنا گفت: این‌گونه نیست که با سهمیه‌بندی، بنزین آزاد فروخته نشود. این کار به صورت غیرمنطقی و مدیریت نشده از محل مازاد مصرف برخی خودروها، فروش سهمیه آژانس‌ها، تاکسی‌ها و مسافرکش‌های شخصی، کارت‌های جامانده در پمپ‌های بنزین، عرضه بدون کارت بنزین از سوی جایگاه‌داران و اجاره یا فروش کارت‌های هوشمند سوخت در حال انجام است.

وی با یادآوری این‌که بین سهمیه‌بندی و تک‌نرخی، تک‌نرخی در بین نمایندگان و مردم طرفداران بیشتری دارد، تاکید کرد: در مقطع تعیین تکلیف قیمت بنزین در مجلس گزینه تک نرخی طرفداران بسیاری داشت.

حامیان تک‌نرخی معتقد بودند با اعلام نرخ تعادلی، یارانه حذف و واردات کاهش می‌یافت. در محاسباتی که انجام شد، مشخص شد با ۵/۲‌میلیارد دلار پیش‌بینی شده و نرخ ۱۸۰تومان تولید داخلی نیازی به سهمیه‌بندی بنزین نیست، همچنین در انتخاب سهمیه‌بندی مطلق و دو نرخی، اقبال با دونرخی است.

جلسه فوق‌العاده سوخت تهران

جلسه فوق‌العاده کمیته سوخت و انرژی شهرستان تهران دیروز به منظور ارایه راهکارهای لازم در خصوص رفع موانع صدور کارت سوخت برای مسافربرهای شخصی،‌ آژانس‌ها و موسسات کرایه اتومبیل تهران‌، با حضور مسوولان مختلف شهری برگزار شد.