تجلیل از بانوی سینمای ایران در لوکارنو

نگاه سوم- جشنواره بین‌المللی «لوکارنو» که هر ساله در ماه اوت در کشور سوییس برگزار می‌شود از شناخته‌شدن‌ترین جشنواره فیلم‌های هنری دنیا است و سینماگران مهمی برای نخستین بار در این جشنواره کشف شده‌اند. امسال جشنواره لوکارنو ۶۰سالگی خود را باشکوه‌تر از همیشه برگزار خواهد کرد. سینمای ایران بارها در این فستیوال شرکت کرده و جایزه‌های مختلف این جشنواره همچون یوزپلنگ طلا،‌ نقره و برنز را نیز از آن خود کرده است. سینمای ایران برای نخستین بار با فیلم «سیاوش در تخت‌جمشید» در سال ۱۹۶۴ دراین جشنواره حاضر شد.

امسال جشنواره لوکارنو برای احترام به فیلمسازانی که توسط این فستیوال کشف شده‌اند برنامه‌ای به نام «بازگشت به لوکارنو» ترتیب داده است که با حضور سینماگران مهم جهان برپا خواهد شد. فیلم «روسری‌آبی» ساخته رخشان بنی‌‌اعتماد ۱۲ سال پیش جایزه یوزپلنگ لوکارنو را برای کارگردانش به دست آورد.

به اعتقاد مسوولان لوکارنو این فیلم برای نخستین بار در این جشنواره کشف شد.

مراسم بزرگداشت و تجلیل از بانوی سینمای ایران از جمله برنامه‌های امسال این جشنواره در بخش «بازگشت به لوکارنو» است و فیلم «روسری‌آبی» نیز بار دیگر نمایش داده می‌شود.

امسال از ایران دو فیلم «آن سه» ساخته نقی نعمتی در بخش سینماگران زمان حال و فیلم «هرات» کاری از سپیده فارسی در بخش «اینجا و جای دیگر» نیز حضور دارند.