افزایش قیمت گوشت گوسفند که از ابتدای هفته آغاز شده هیچ دلیل منطقی ندارد و در این فصل همواره انتظار کاهش قیمت داریم.

کاظم صمدی، رییس اتحادیه گوشت گوسفندی، در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به افزایش قیمت گوشت گوسفند از ابتدای هفته جاری گفت: تجربه نشان داده که همیشه بدون استثنا در تابستان‌ها قیمت گوشت گوسفند کاهش می‌یابد ولی از ابتدای هفته جاری قیمت هر کیلو گوسفند زنده از ۲۱۵۰‌تومان در هفته گذشته به ۲۴۰۰‌تومان رسیده است. او ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود با آغاز فصل سرما، گرانی گوشت بیش از انتظار باشد چون تا پایان سال مسائلی مثل سفر حجاج، عید قربان، محرم و صفر، افرایش مصرف در فصل زمستان و شب عید در پیش است که هر کدام به نوبه خود قیمت گوشت گوسفند را افزایش خواهند داد.

صمدی درباره دلایل گرانی اخیر گوشت گوسفند گفت: در این باره از چوبدارها سوال کرده‌ایم که پاسخ‌های ضد و نقیضی داده‌اند ولی معتقدم که در شرایط فعلی گوسفند زنده به طور رسمی و قاچاق از کشور خارج می‌شود و همین امر افزایش قیمت‌ها را در پی داشته است، چون گرانی در این فصل بسیار عجیب است. صمدی کسادی بازار و افزایش قیمت را نکته عجیب دیگر بازار دانست و گفت: در شرایطی که قدرت خرید مردم پایین است و قصابان بدترین روزهای خود را سپری می‌کنند این گرانی شرایط را بیش از پیش بدتر کرده است. صمدی با انتقاد از افزایش بی‌ضابطه نرخ کشتارگاه‌های خصوصی گفت: این کشتارگاه‌ها هر روز دلایلی برای وضع عوارض جدید و افزایش قیمت اعلام می‌کنند به طور مثال از هر پوست گوسفند ۶۰۰‌تومان عوارض دریافت می‌کنند و همین امر نیز از دلایل گرانی گوشت گوسفند است.

او با اشاره به اقدام اتحادیه گوشت گوسفند به کشتار و توزیع گوشت بین واحدهای صنفی از هفته گذشته گفت: این اقدام در ابعادی بسیار کوچک انجام گرفت ولی با این کار می‌خواستیم گوشت را ارزان‌تر از شرایط موجود در اختیار مردم قرار دهیم و قیمت‌های بازار را بشکنیم. او ادامه داد: روزانه ۵۰ گوسفند را در یکی از کشتارگاه‌ها و تحت نظارت کشتار و بین حدود ۲۰واحد توزیع می‌کردیم که اگرچه بسیار اندک بود اما تاثیر مثبتی گذاشته بود که این امر تحت‌الشعاع گرانی‌های اخیر قرار گرفت. صمدی اضافه کرد: در هفته گذشته گوشتی را که ۵۱۰۰‌تومان هزینه داشت با قیمت ۴۹۰۰‌تومان در اختیار واحدها قرار می‌دادیم.