محمد سعیدی‌کیا وزیر مسکن و شهرسازی از به پایان رسیدن بررسی‌های کمیته ویژه متشکل از سه وزیر درباره مشکلات اجاره‌بها خبر داد و گفت: بررسی گزارش این بررسی‌ها در هیات‌ دولت به پس از تصویب نهایی لایحه پیش‌فروش مسکن موکول شده است.

وزیر مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، در مورد آخرین وضعیت لایحه پیش‌فروش مسکن گفت:‌ لایحه پیش‌فروش مسکن که توسط وزرای ذی‌ربط تهیه شده و در کمیسیون‌های تخصصی دولت نیز مورد بررسی قرار گرفته، به زودی در دستور کار هیات‌‌وزیران قرار می‌گیرد. محمد سعیدی‌کیا اظهار امیدواری کرد که لایحه پیش‌فروش مسکن هرچه زودتر برای تصویب به مجلس شورای اسلامی برود.بنابراین گزارش، لایحه پیش‌فروش مسکن به منظور رفع مشکلات موجود در روابط حقوقی پیش‌فروشندگان و پیش خریداران مسکن تدوین و به هیات‌ دولت ارائه شده است.

لایحه پیش‌فروش ساختمان که دارای ۲۷ ماده است، در سه فصل با عنوان‌های قرارداد پیش‌فروش، تعهدات طرفین و سایر مقررات تنظیم شده و بر اساس ماده ۲ آن در قرارداد پیش‌فروش علاوه بر مشخصات فنی و معماری ساختمان، واحدی نیز که پیش‌فروش می‌شود باید از نظر مساحت، طبقه، شماره واحد، تعداد اتاق‌ها، نوع مصالح داخلی، پارکینگ، انباری و سایر مواردی که در پروانه قید شده و یا عرفا در قیمت آن تاثیر‌گذار است، معین شده باشد.

سعیدی‌کیا با اشاره به بررسی‌های کمیته اجاره‌بهای مسکن‌ از سوی سه وزیر امور اقتصادی و دارایی، دادگستری و مسکن و شهرسازی افزود:‌ برای تشکیل این کمیته بررسی‌های لازم انجام شد اما مطرح شدن آن دردولت به بعد از مشخص شدن تکلیف لایحه پیش‌فروش مسکن موکول شده است.وزیر مسکن و شهرسازی تاکید کرد:‌ بررسی‌های کمیته اجاره‌بهای مسکن در مورد مسائل اجاره بوده و نه فقط ساخت مسکن اجاره‌ای. این در حالی است که ساخت مسکن اجاره‌ای نیز در دستور کار قرار دارد.سعیدی‌کیا با اشاره به اینکه شرایط برای تحقق ساخت ۵/۱‌میلیون واحد مسکونی در سال‌جاری آماده شده است،‌ تاکید کرد:‌ با توجه به اقدامات صورت گرفته و فراهم شدن شرایط نسبت به تحقق ساخت این تعداد واحد مسکونی کاملا امیدوار هستیم.وی افزود: براساس هماهنگی انجام شده با بانک مرکزی، امسال ۱۰هزار میلیارد تومان تسهیلات برای اجرای طرح واگذاری زمین اجاره‌ای ۹۹ ساله پرداخت می‌شود.