در صورت مشاهده تغییر رفتار طرف آمریکایی مذاکره را ادامه می‌دهیم

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اعلام اینکه هیات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل مسائل باقیمانده به ایران می‌آید، اظهار امیدواری کرد طرف روسی در مساله هسته‌ای پایبندی بیشتری به تعهداتش داشته باشد. وی همچنین تاکید کرد توجه ایران به همکاری با آژانس است. حسینی هم‌چنین اعلام کرد: دور دوم مذاکرات با آمریکا درباره عراق را بررسی می‌کنیم. سیدمحمدعلی حسینی دیروز در نشست هفتگی خود در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی درباره طرح ایران در سفری که هیات کارشناسی و فنی آژانس به زودی به ایران خواهد داشت، گفت: جزئیات این طرح مشخص نیست ولی این هفته گروه کارشناسی و فنی برای مدالیته و طرحی که قرار است در چارچوب مذاکرات برای حل مسائل باقی مانده تعیین شود، به ایران می‌آیند. وی تاکید کرد: این طرح در راستای همکاری با آژانس و بررسی پرونده هسته‌ای ایران در چارچوب مقررات آژانس و معاهده ان‌پی‌تی و حل مسائل باقی مانده در چارچوب مذاکرات است که ایران از گذشته بر آن تاکید داشته است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که وعیدی، معاون امور بین‌الملل شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد که طرح تایم اوت روی میز مذاکره نیست، نظر شما چیست، گفت: این ایده یک ایده قدیمی است، البته کشورهای مختلف به شکل‌های مختلف آن را تعریف کرده‌اند، ولی این ایده نمی‌تواند کمکی به حل و فصل مسائل هسته‌ای کند و در دستور کار ما نیز نیست و تاکید ما بر مذاکرات و همکاری است که قرار است با آژانس صورت گیرد.

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره موضع ایران درباره اظهارات اخیر رایس مبنی بر این که ایران به مرحله خطرناکی رسیده است و همچنین این که احتمال حمله به ایران را رد نکرده است، گفت: مواضع رایس در راستای همان مواضع خصمانه‌ای است که آمریکا از گذشته علیه ایران دنبال کرده است و مطلب جدیدی وجود ندارد، مگر این که مسوولان آمریکایی هر ازگاهی اظهارات خود را نقض می‌کنند و در تناقض با مواضع قبلی خود اظهاراتی را بیان می‌کنند.

گاهی اعلام می‌کنند که موضع غیر دیپلماتیک و مساله نظامی همچنان روی میز است و گاهی به طور علنی و رسمی اعلام می‌کنند که حمله نظامی در دستور کار آنها قرار ندارد، این‌ها برای تحت تاثیر قرار دادن مسوولان ما در اتخاذ تصمیماتشان است، ولی کوچکترین تاثیری در تصمیمات منطقی و اصولی ایران ندارد.

وی همچنین تاکید کرد: در حال حاضر مهمترین مساله درباره موضوع هسته‌ای کشورمان ورود هیات مذاکره‌کننده آژانس به تهران است که در سطح معاون مدیرکل صورت می‌گیرد و این مهم‌ترین محور گفت‌و‌گوها است.

حسینی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا در مذاکرات ۲۰ تیر ایران و آژانس، ایران حاضر است برای حل مسائل باقی مانده تعهداتی بیش از ان‌پی‌تی را بپذیرد، اظهار کرد:‌ اجازه دهید آن‌ها به تهران بیایند. آنها می‌آیند تا شکل و مدالیته‌ای را مطرح کنند و در آن چارچوب مسائل باقی مانده را حل و فصل کنند. سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که متحدان قابل اعتماد ایران درباره مساله هسته‌ای ایران در شورای امنیت کدامند، گفت: با اعضای دایم و غیردائم شورای امنیت روابطی داریم و از این روابط و مناسبات استفاده کرده و مسائل را با آنها در میان می‌گذاریم و رایزنی‌های ما همچنان ادامه دارد.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان درباره ادامه کارشکنی‌ها و بدقولی‌های روسیه درباره ارسال سوخت و راه‌اندازی نیروگاه بوشهر اظهار کرد: هفته گذشته هیات روسی به تهران آمد و مذاکرات خوبی انجام شد که در هفته‌های آینده نیز ادامه خواهد یافت. امیدواریم مسائل فنی و دیگر مسائل در خصوص نیروگاه بوشهر در چارچوب مذاکرات حل و فصل شود و طرف روسی نسبت به تعهدات خود پایبندی بیشتری نشان دهد.

دور دوم مذاکرات با آمریکا

حسینی در خصوص اینکه بررسی پرونده هسته‌ای ایران در شورای امنیت دو ماه به تعویق افتاده است آیا در این مدت گفت و گوی ایران و آمریکا درباره عراق انجام خواهد شد، اظهار کرد: این دو موضوع با هم ارتباطی ندارند. در خصوص دور دوم گفت‌و‌گوها با آمریکا مواضع خود را اعلام کردیم البته در مواضع و عملکرد از سوی آمریکایی‌ها شاهد هیچ گونه تغییری نبودیم.

وی افزود: دور اول گفت‌و‌گوها براساس درخواست مقام‌ها و دولت عراق و درخواست رسمی مقا‌م‌های آمریکایی صورت گرفت و مقام‌های عراقی اکنون برای دور دوم گفت و گوها نیز دعوت کرده‌اند. در صورتی که شاهد تغییر موضع آمریکا باشیم آن را در دستور کار خود قرار می‌دهیم.

حسینی با بیان این که آمریکا هنوز مطلبی را در این خصوص مشخص نکرده است، اعلام کرد: آنچه در رویکرد آمریکا مشاهده می‌شود این است که هیچ اصلاح و تغییری در عملکرد آمریکا ایجاد نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اعلام کرد: روز گذشته (شنبه) حسن کاظمی‌قمی سفیر کشورمان در بغداد به همراه کنسول سفارت و یکی دیگر از اعضای سفارت یک ملاقات حضوری و انفرادی به مدت ۵ ساعت با ماموران کنسولی ربوده شده کشورمان در عراق داشتند و آنچه که این عزیزان مطرح کردند این بود که از عملیات ربایش خود و رفتاری که پس از دستگیری با آن‌ها شده است شکایت دارند و از عدم رعایت موازین بین‌المللی در قبال آنها و این که با نقض کنوانسیون‌ها و مقررات بین‌المللی همچنان در بازداشت به سر می‌برند، گله‌مندند.

حسینی ادامه داد: آنها اظهار کردند که از حداقل امکانات برخوردارند و با وعده‌هایی که بارها برای آزادی به آنها می‌دهند، ولی هر بار خلف وعده می‌کنند فشارهای روحی زیادی به آنها وارد می‌شود و هم‌چنین ابراز امیدواری کردند که هر چه زودتر آزاد شده و با خانواده‌ و فرزندان خود دیدار کنند. آنها همچنین معتقد بودند که اتهام‌هایی که مطرح شده است سراسر کذب و بی‌پایه و اساس است و از تلاش‌های مقام‌های عراقی تشکر کردند. وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا دسترسی کنسولی به دیپلمات‌های ربوده شده کشورمان در عراق تاثیری در تسریع انجام دور دوم گفت‌وگوهای ایران و آمریکا خواهد داشت، اظهار کرد: این دو موضوع جدا از یکدیگر است.