محمـود احمدی‌نــژاد، رییس‌جمهوری و رییس شورای عالی‌انقلاب فرهنگی راهکارهای ارتقای عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی درحوزه علم و فناوری را برای اجرا ابلاغ کرد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مجموعه راهکارها، دانشگاه آزاداسلامی را موظف کرد، شاخص‌های توسعه کیفی خود را که باید حداکثر تا پنج سال آینده محقق کند، به همراه برنامه اجرایی آن در مدت شش ماه تهیه و برای بررسی و تایید و نظارت بر تحقق آنها به وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه کند. این نهاد فرهنگی شاخص‌های توسعه کیفی را شامل نسبت استاد به دانشجو، نسبت اعضای هیات علمی تمام وقت با رتبه استادیاری و بالاتر به کل اعضای هیات علمی، نسبت تعداد مقالات مندرج در نشریات علمی پژوهشی مورد تایید وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تعداد دانش آموختگان دوره‌های تحصیلات تکمیلی و فضاهای آموزشی و پژوهشی اعلام کرد.

در ماده دو این مجموعه راهکارها آمده است: وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف شدند حداکثر در مدت شش ماه میزان ‌انطباق تاسیس و اجرای همه دوره‌های تحصیلات تکمیلی موجود دانشگاه آزاد اسلامی را با ضوابط و معیارهای مصوب این دوره‌ها بررسی و تعیین کند و گزارش آن را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دهد.