جایزه یک عمر فعالیت هنری برای مشایخی

نگاه سوم - دهمین جشن سینمایی - تلویزیونی مجله دنیای تصویر روز ۲۱ تیرماه در تالار بزرگ کشور برگزار می‌شود. چندی پیش نامزدهای بخش سینمایی معرفی شدند و روز دوشنبه نامزدهای بخش تلویزیونی این جشن معرفی شدند. در میان نامزدها، سه مجموعه «زیر تیغ» (محمدرضا هنرمند)، «نرگس» (سیروس مقدم) و «زیرزمین» (علیرضا افخمی) نسبت به سایر رقبا به چشم می‌خورند. ولی در جشن امسال مجموعه «زیر تیغ» گوی سبقت را از دیگر مجموعه‌های تلویزیونی ربوده و در رشته‌های بهترین بازیگر زن و مرد درام، بهترین فیلمنامه، کارگردانی و مجموعه در کل هفت رشته نامزد شده است. مجموعه «نرگس» با پنج نامزدی در رتبه دوم قرار دارد و «زیرزمین» با چهار رشته رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. امسال در بخش بهترین چهره تلویزیونی و بهترین بازیگر زن کمدی هیچ نامزدی از سوی هیات‌داوران معرفی نشده است. نامزدهای دریافت تندیس حافظ در بخش تلویزیون به شرح زیر اعلام شدند:

بهترین مجموعه تلویزیونی: «راه شب» به تهیه‌کنندگی محمد مسعود، «زیر تیغ» به تهیه‌کنندگی محمدعلی اسلامی و «نرگس» به تهیه‌کنندگی ایرج محمدی و مهران مهام

بهترین کارگردانی مجموعه تلویزیونی: علیرضا افخمی برای «زیر زمین»، احمد امینی برای «اولین شب آرامش»، داریوش فرهنگ برای «راه شب»، سیروس مقدم برای «نرگس»، محمدرضا هنرمند برای «زیر تیغ».

بهترین فیلمنامه‌ مجموعه تلویزیونی: علیرضا بذرافشان برای «زیرزمین»، مسعود بهبهانی‌نیا برای «نرگس»، علیرضا طالب‌زاده برای «صاحبدلان»، جابر قاسمعلی برای «راه شب» و علی‌اکبر محلوجیان برای «زیر تیغ».

بهترین بازیگر مرد کمدی: فتحعلی اویسی برای «زیرزمین»، نادر سلیمانی برای «باغ مظفر»، رضا شفیعی‌جم برای «باغ مظفر»، سروش صحت برای «زیرزمین» و محمدرضا هدایتی برای «باغ مظفر».بهترین بازیگر زن درام: ستاره اسکندی برای «نرگس»، الهام حمیدی برای «زیر تیغ»، باران کوثری برای «صاحبدلان»، فاطمه معتمدآریا برای «زیر تیغ»، یکتا ناصر برای «اولین شب آرامش» و عاطفه نوری برای «نرگس».

بهترین بازیگر مرد درام: آتیلا پسیانی برای «زیر تیغ»، پرویز پرستویی برای «زیر تیغ»، حسن پورشیرازی برای «نرگس»، پوریا پورسرخ برای «وفا» و هوشنگ توکلی برای «زیر تیغ».در حالی که امسال دهمین دوره جشن دنیای تصویر برگزار می‌شود، ولی امسال برای پنجمین سال پیاپی در بخش تلویزیون نیز برگزیدگان خود را معرفی می‌کند.

مشایخی تندیس حافظ می‌گیرد

جایزه یک عمر فعالیت هنری دهمین جشن سینمایی - تلویزیونی دنیای تصویر به جمشید مشایخی اهداء می‌شود.

امسال نیز همچون دوره‌های گذشته علاوه بر گزینش چهره‌های شاخص سینما و تلویزیون در سال ۸۵، تندیس حافظ یک عمر فعالیت هنری در عرصه سینما اهدا می‌شود و به همین منظور اعضا هیات داوران جشن، تندیس حافظ خود را به جمشید مشایخی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون به پاس یک عمر تلاش در این عرصه اهدا می‌کنند.

جمشید مشایخی متولد ۱۳۱۳ است و سال ۱۳۲۶ به استخدام اداره هنرهای دراماتیک درآمد. او بازی در سینما را با «خشت و آینه» در ۱۳۴۴ آغاز کرد و بعد از آن در «گاو»، «قیصر»، «شازده احتجاب»، «سوته دلان»، «کمال الملک»، «روز واقعه»، «کاغذ بی خط»، «خانه‌ای روی آب»، «یک بوس کوچولو» و ... به‌ایفای نقش پرداخت. او در حدود ۹۰‌فیلم بازی کرده و از مجموعه‌های تلویزیونی شاخصی که مشایخی در آنها بازی داشته می‌توان «هزاردستان» و «سلطان صاحبقران» را نام برد.

در دوره‌های گذشته تندیس حافظ جایزه یک عمر فعالیت هنری به ترتیب به سعید پورصمیمی، نعمت حقیقی، مسعود کیمیایی، زنده یاد ساموئل خاچیکیان، ناصر تقوایی، حمیده خیرآبادی، زنده یاد مهدی فتحی، امیر طهماسب، عزت ا... انتظامی و داریوش مهرجویی اهدا شده است.