مترجم رفیعه هراتی

اخبار خوش برای کرملین: دیگر لازم نیست روسیه به شدت تلاش کند تا نابودی شرکت یوکاس، شرکت نفتی ورشکسته این کشور را توجیه کند یا مدافع میل تجاوزگرانه شرکت دولتی بزرگ گاز این کشور یعنی شرکت گازپروم شود. جلب حمایت شرکت‌های بزرگ خارجی شگفت‌آور است. شرکت حسابرسی پرایس واترهاوس کوپرز (پی‌دبلیو سی)، ۲۴ ژوئن اعلام کرد از یک دهه حسابرسی شرکت یوکاس کناره‌گیری کرده است و بنابراین پرونده علیه شرکتی که کرملین دوست داشت تصویری مانند شرکت انرون روسیه از آن به نمایش گذارد قوت گرفت.

هفته گذشته شرکت بریتیش پترولیوم موافقت کرد با شرکت گازپروم که توسط دولت کنترل می‌شود همکاری کند. این همکاری به منظور افزایش سرمایه‌گذاری خارجی و با وجود مذاکره طولانی مدت صورت می‌گیرد. شریک روسی بریتیش پترولیوم به طعنه گفت: فرایند همکاری «بسیار آموزنده» خواهد بود.

تی - ان - کی بریتیش پترولیوم، یک سرمایه‌گذاری مشترک بریتیش پترولیوم در روسیه است که مالکیت اکثریت سهم حوزه گازی کرویکتار را داشت، اما نمی‌توانست سهم تولید خود را محقق کند. دلیل اصلی این امر ممانعت شرکت گازپروم از توسعه خط لوله صادرات بود. تی.ان.کی. بریتیش پترولیوم در حال از دست دادن جواز سرمایه‌گذاری خود بود. اما در کمال تعجب و به‌رغم انتظارات شرکت گازپروم برای لغو جو از شرکت تی‌ان‌کی بریتیش پترولیوم موافقت کرد که سهم این شرکت را به مبلغ حدود ۸۰۰میلیون دلار بخرد. (به گفته برخی تحلیلگران کمتر از یک سوم ارزش واقعی آن).

شرکت گازپروم همچنین به تی ان کی پریتیش پترولیوم اجازه داد ۲۵درصد از این میدان گازی را به قیمت بازار بخرد، به شرطی که بریتیش پترولیوم به سهم خود در معامله عمل کند. علت این «سخاوت» توافق بریتیش پترولیوم برای ایجاد اتحاد استراتژیک در ازای همکاری با گازپروم است. این امر به ورود شرکت گازپروم به کشورهایی که به این شرکت بی‌اعتماد هستند کمک می‌کند. کریستوفر ویفر، استراتژیست ارشد بانک آلفا می‌گوید: کرملین تلاش می‌کرد با بازارهای اروپایی تماسی مستقیم داشته باشد، اما در این بازار‌ها پذیرفته نشد. روسیه اکنون شرکای محلی قوی‌ای دارد که می‌توانند این کار را انجام دهند.

انتظار قطع معامله شرکت‌های نفتی با دولت‌های دمدمی مزاج وجود دارد. اما انحراف از حسابرسی که برای آنها یک دهه طول کشیده است دور از ذهن به نظر می‌رسد. پی‌دبلیوسی مثل هر شرکت مرتبط با یوکاس تحت‌فشار بسیار قرار داشت.

کرملین ناکامی پی‌دبلیوسی را در بیرون کشیدن خطاهای حساب‌های شرکت یوکاس آزاردهنده یافت. مقامات پی‌دبلیوسی به دفاتر یوکاس یورش بردند و این شرکت را به فرار از مالیات و تبانی کارفرمایان یوکاس برای کتمان سود متهم کردند. این مساله موجب خطر از دست دادن جواز و قرارداد‌های سودآور شد. شش ماه قبل شریک مدیریت این شرکت در اروپای مرکزی و شرقی، مایک کوپنا گفت: «این مورد نقش اساسی حسابرسی را به چالش می‌کشد، حسابرسی عامل کلیدی در توسعه اقتصاد سالم و کارآمد است.» اکنون او مصرانه عقیده دارد که پی دبلیوسی باید تجدیدنظر کند و این تجدیدنظر به خاطر تهدیدها نیست بلکه به خاطر اطلاعات جدید است. گرچه او نگفته است که این اطلاعات چیست و فقط اشاره کرده است که این اطلاعات از طرف دادیارهای روسی که به تصمیم پی دبلیوسی احترام می‌گذارند، به دست آمده است.

این تجدیدنظر ممکن است پرونده علیه میخائیل خودرو کوفسکی عضو مطرود شورای حاکم و رییس سابق شرکت یوکاس را تقویت کند و حتی ممکن است مدت زندان او را بیش از هشت سال کنونی افزایش دهد.

پی دبلیوسی بر این عقیده است که مدیران یوکاس، درباره معامله گروه‌های مرتبط از طریق شرکت‌های تجاری دروغ گفته‌اند. اما بروس میسامور مدیرمالی سابق شرکت یوکاس این مساله را رد می‌کند. او می‌گوید: «پی دبلیوسی اطلاعات بسیاری داشت و درباره ساختار شرکت بیشتر از اکثر مدیران رده بالا می‌دانست. «پی دبلیوسی قصد دارد قرارداد سودآور را با شرکت گاز پروم تجدید کند و ممکن است در تقاضای فرجام خود در قبال اتمام فرار از مالیات موفق شود.

به دلیل ساختار هم‌پیمانی پی دبلیوسی، بعید به نظر می‌رسد عقب‌نشینی آن در جاهای دیگر دنیا به این شرکت ضرر برساند. آقای کوپنا می‌گوید تصمیم کناره‌گیری از حسابرسی تصمیم شرکت روسی بود و با توجه به اصلاحات جدید کاملا مناسب بود. کسانی که از بیرون به این مساله نگاه می‌کنند.

احتمالا هرگونه اختلاف‌نظر را به عنوان حقیقت ناگوار زندگی روسی باور نمی‌کنند به خصوص وقتی مساله به شرکت یوکاس مربوط باشد. بارک شفرز رییس تحلیل حسابرسی شرکت تحقیقاتی می‌گوید: شک دارم حوادث روسیه بر استنباط از پی دبلیوسی در آمریکا تاثیر بگذارد. در عوض قربانی اصلی این ماجرا اقتصاد سالم و کارآمدی است که پیشتر آقای کوپنا درباره آن سخن گفت.