احمدی‌نژاد مقابل دوربین استون نمی‌رود

محمد خرمی

خبر ساخت فیلمی مستند از سوی الیور استون، کارگردان صاحب‌نام از محمود احمدی‌نژاد بسیاری را مشتاق کرد تا پایان این ماجرا را بدانند و این سوال مطرح شد که مشاوران هنری رییس‌جمهور چه پاسخی به استون خواهند داد و آیا با ساخت چنین فیلمی از سوی کارگردانی همچون الیور استون موافقت خواهند کرد؟ الیور استون در کنار فیدل کاسترو

در حالی که در انتظار پاسخ رییس‌جمهور بودیم، ایلنا خبر داد که الیور استون پس از انتشار این خبر در مصاحبه با شبکه خبری فاکس نیوز موضوع ساخت فیلم درباره رییس جمهور ایران را تکذیب کرد.

استون در این مصاحبه گفته است هیچ انگیزه‌ای برای من وجود ندارد که درباره «احمدی نژاد» فیلم بسازم.

وی با بیان این که رییس جمهور ایران یک چهره مشهور جهانی است تصریح کرد: اگر قرار باشد روزی درباره احمدی نژاد فیلم بسازم درباره افکار انسان دوستانه وی فیلم خواهم ساخت. البته اطرافیان احمدی‌نژاد این تکذیب استون را یک شوخی بچگانه توصیف کردند.

همچنین روز گذشته مهدی کلهر، مشاور رسانه‌ای رییس‌جمهور پاسخ این سوال را داد و مخالفت احمدی‌نژاد را با این درخواست الیور استون اعلام کرد.

مهدی کلهر در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد: جواب منفی دکتر احمدی‌نژاد را برای الیور استون فرستادم چرا که اگر این فرد در آمریکا به عنوان اپوزیسیون مطرح است اما اپوزیسیون هم در آمریکا بخشی از شیطان بزرگ است.

مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد معتقد است که واسطه اعلام خبر تمایل استون به فیلمسازی در مورد آقای احمدی‌نژاد، یکی دو تن از کارگردانان مشهور ایرانی هستند و فضاسازی این افراد در راستای همان شایعه‌افکنی جذاب است و قصد بزرگ کردن الیور استون را دارند. کلهر ادامه داد: پس از اینکه من جواب منفی دکتر احمدی‌نژاد را برای الیور استون فرستادم، سعی کردند جو را به نفع استون تغییر دهند در حالی که ما معتقدیم که سیستم سینمایی آمریکا عاری از فرهنگ و هنر است و فقط کاربرد ابزاری دارد. کلهر این مخالفت را نظر شخصی احمدی‌نژاد اعلام کرد و تصریح کرد: به نظر من قصد الیور استون نشان دادن شخصیت دکتر احمدی‌نژاد به شکل فردی نسبتا جذاب است با اینکه قصد دارد ایشان را به شکل بخشی از جهان لیبرال دموکراسی نشان بدهد.

پیش از این سجادپور، فیلمساز همفکر رییس‌جمهور با توجه به احتمال ضدیت این فیلمساز با رویکرد احمدی‌نژاد گفته بود: در وهله نخست باید بگویم که این مساله موجب نمی‌شود که اگر یک شخصیت جهانی خواست راجع به احمدی‌نژاد فیلمی بسازد، مانع شویم. ما از چه چیزی می‌ترسیم؟

استون منتقد سیاست‌های بوش

الیور استون، کارگردان شناخته شده‌ای در سطح جهان و همچنین ایران است و فیلم‌های بسیاری از او در شبکه‌های تلویزیونی ایران به پخش درآمده است. «جوخه» و «فرمانده» دو اثر او است که از تلویزیون ایران هم به روی آنتن رفته است.

او به خاطر رویکرد تاریخی و سیاسی خود معمولا جنجالی و پرحاشیه بوده است. اعزام او به ویتنام در سال ۱۹۶۸ و جنگیدن، در نگرش سیاسی و منتقد او تاثیرگذار بوده است. با نگاهی به فیلم‌های او کاملا به این نکته خواهیم رسید. او فیلم‌های «جوخه»، «متولد چهارم ژوئیه» و «آسمان و زمین» را درباره جنگ ویتنام ساخت و فیلم‌های «جی‌اف کندی»، «سالوادور»، «نیکسون»، «اسکندر مقدونی» و «مرکز تجارت جهانی» علاقه او به تاریخ را نمایان می‌سازد. استون نشان داده که علاقه خاصی به ساخت فیلم درباره شخصیت‌های سیاسی دارد. او با ساخت سه فیلم «نیکسون»، «جی اف کندی» و «فرمانده» این موضوع را به خوبی نشان داده است.

«فرمانده» را در سال ۲۰۰۳ درباره فیدل کاسترو رییس جمهور کوبا ساخت. او در «فرمانده» نگاهی بی‌طرفانه داشت و همان مرد آهنین که بیش از ۴۰ سال است در مقابل آمریکا ایستادگی کرده را به تصویر کشید. او در ساخت فیلم درباره سیاستمداران کاملا نشان داد بی‌طرف است. الیور استون با ساخت اسکندر جنجال‌های بسیاری را به پا کرد و ایرانی‌ها به دلیل تحریف تاریخ در صف اول اعتراضات قرار گرفتند.

الیور استون فیلم‌های تاریخی را تفسیر مجدد تاریخ می‌داند. هنگامی که رابین فاکس استاد تاریخ دانشگاه آکسفورد و نویسنده زندگینامه اسکندر به عنوان مشاور تاریخی در کنار او قرار گرفت الیور استون به وی گفت: امیدوارم این را بفهمی که ما یک کتاب تاریخی نمی‌سازیم یا یک فیلم مستند. کار ما دراماتیزه کردن تاریخ زندگی اسکندر است. تاریخ برای ما نقطه شروع است و به خاطر زمان، پول، درام و فضا باید در برخی موارد کوتاه بیاییم.الیور استون اما روایت‌های ایرانی را درباره اسکندر نادیده می‌گیرد و به جای آن اسکندری را ترسیم می‌کند که با اعتراض‌های ایرانیان همراه بوده است.

البته «اسکندر» برای الیور استون یک فیلم ضعیف بود و نتوانست نظر مثبت منتقدان را به دست آورد.

شانسی که به یک نفر می‌رسد

دراین موضوع که محمود احمدی نژاد به شخصیتی جذاب برای رسانه‌ها تبدیل شده است، شکی نیست و بارها تصاویر او در تلویزیون‌ها و جلد مجله‌ها دیده شده است.

جواد شمقدری مشاور هنری رییس جمهور در گفت‌وگو با ایسنا برای الیور استون شرط می‌گذارد و می‌گوید: اگر آقای «الیور استون»‌شرایطی را فراهم کند که یک کارگردان ایرانی از بوش فیلم بسازد در آن صورت این امکان فراهم خواهد شد که او از دکتر احمدی نژاد رییس جمهور ایران فیلم تهیه کند.

جواد شمقدری در مورد پیشنهاد الیور استون فیلمساز آمریکایی برای ساختن فیلم از دکتر محمود احمدی نژاد توضیح داد: پیشنهاد ساختن فیلم از آقای دکتر احمدی نژاد از سوی جاهای مختلف مطرح شده و در داخل کشور نیز چندین کارگردان و مستند ساز برجسته چنین تقاضایی را مطرح کرده‌اند. الیور استون هم پیشنهادش را حدود یک ماه قبل ارائه کرده بود.

او در ادامه متذکر شد: با توجه به فرصت محدود رییس جمهور و مشغله‌هایی که ایشان دارند این شانس فقط به یک نفر می‌رسد بنابراین باید بررسی کرد که رییس جمهور چه میزان فرصت دارند و چقدر این فرصت فراهم می‌شود تا یک گروه از زندگی ایشان در مراحل مختلف فیلمبرداری کنند.

با توجه به کارنامه استون در فیلم‌های گذشته‌اش که درباره شخصیت‌های سیاسی ساخته است و نگاه بی‌طرفانه او و مخالفت‌های علنی این کارگردان با سیاست‌های بوش و انتقاد از جنگ‌طلبی رییس جمهور آمریکا انتظار می‌رفت مشاوران رییس جمهور فیلم اسکندر را نادیده بگیرند و از فرصتی که برای استفاده در سطح جهانی به وجود آمده استفاده کنند.

مشاوران رییس‌جمهور در حالی اظهارنظر می‌کنند که با توجه به خبری که در ایلنا قرار گرفت این سوال مطرح می‌شود که این پیشنهاد چقدر صحت دارد؟ شمقدری و کلهر با قطعیت کامل این درخواست را مربوط به چهل روز پیش می‌دانند و صحت آن را تایید می‌کنند. ولی جوابی که تا حدودی به قطعیت رسیده است احمدی‌نژاد مقابل دوربین الیوراستون نخواهد رفت.