نگاه سوم- با فروش یک نسخه از مجموعه شعر «گل‌های شر» سروده «شارل بودلر» به قیمت ۶۰۳هزار و ۲۰۰یورو در فرانسه، رکورد جدیدی در فروش کتاب به ثبت رسید. «بودلر» این نسخه از مجموعه شعر «گل‌های شر» را با امضای خود به دوستش «دولاکدوا» اهدا کرده بود.

«شارل بودلر» در نهم آوریل ۱۸۲۱ در پاریس زاده شد. مادرش «کارولین ارشیمبودوفه» در هنگام زادن شارل ۲۸سال و پدرش مردی ۶۱ ساله به نام «فرانسوا بودلر» بود و او که گرایش و برداشت درستی از هنر را در شارل به ارمغان گذاشت، بهترین دوستان فرانسوا بودلر، هنرمند بودند و او در بیشتر روزها، فرزند خردسالش را به تماشای موزه‌ها و نگارخانه‌ها می‌برد. بودلر می‌نویسد:‌ «تصویرها، تنهاترین، باشکوه‌ترین و نخستین دریافت‌هایم بودند».

بودلر می‌نوشت تا جامعه را شگفت‌زاده سازد و شاید اینها از آموزش‌های سخت دوران کودکیش برمی‌خیزد. بیشتر نیز درون‌مایه‌های غیراخلاقی و بدبینانه‌ را برمی‌انگیزد و می‌پنداشت که اندیشه‌های یکسان بسیاری با «ادگار آلن‌پو» دارد. بودلر و پوهردو، نگاه خود را بر زیباییی، مرگ و شگفت‌انگیزی خیره ساخته بودند. بودلر با پو همدل شد و برگردان برخی آثار او را از انگلیسی به فرانسه آغاز نمود. همین برگردان‌هایی که امروز پیوندی جدایی‌ناپذیر میان پو و بودلر در دنیای انگلیسی و فرانسه زبان پدید می‌آورد.

در ۱۸۷۵ سروده شناخته شده بودلر با نام «گل‌های شر» پس از چاپ به توقیف درآمد و بودلر ناگزیر شد شش سروده آن را بیرون بیاورد و پولی نیز به تاوان این سروده‌ها بپردازد.

او سپس به کار نقد رو آورد و در این نیز آوازه یافت و نوشته‌های سال‌های ۱۸۴۵، ۱۸۴۶ و ۱۸۵۹ خود با نام «تالورها» را به چاپ رساند که پژوهش‌های ارزنده و چشم‌گیری درباره هنرمندان گوناگون نوشت.این مجموعه شعر ۱۵۰ سال پیش، قرن نوزدهم میلادی، در پاریس منتشر شد.رکورد قبلی فروش کتاب‌های خطی و نادر، متعلق به کتابی «آرتورمبر» بود که به «پل ورلن» اهدا شده با قیمت ۵۱۳هزار یورو به فروش رفته بود.