رییس‌جمهور آلمان، هرست کوهلر، در گفت‌و گویی با شبکه تلویزیونی سراسری آلمان، از انتخاب رییس‌جمهوری با رای مستقیم مردم در آلمان، پشتیبانی کرد. رییس‌جمهوری آلمان، هرست کوهلر، در گفت‌و گویی با شبکه تلویزیونی سراسری آلمان، با پشتیبانی از انتخاب مستقیم رییس‌جمهوری توسط مردم در آلمان، می‌گوید: من گمان می‌کنم که انتخاب رییس‌جمهوری با آرای مستقیم مردم، مدل بدی نخواهد بود.

اجزای بیشتری از دموکراسی

هرست کوهلر گفته است که اصولا با ورود نشانه‌‌های بیشتری از دموکراسی در آلمان، موافق است. به عقیده او درخواست از مردم، برای رای دادن به پیش‌نویس قوانین که بر سر آن در اجلاس اتحادیه اروپا در بروکسل توافق صورت گرفت، گامی مثبت است و در آلمان هم می‌توان به آن اندیشید. هرست کوهلر درباره تصمیم به ماندن در مقام ریاست‌جمهوری تا سال ۲۰۰۹ گفت که در‌این‌باره هنوز تصمیمی نگرفته است. رییس‌جمهوری آلمان خاطر نشان کرد که در ظرف یک سال آینده، پیش از پایان دوره ریاست‌جمهوری خود، تصمیم خود را در این رابطه، اعلام خواهد کرد.

انتخاب رییس‌جمهوری در آلمان

در آلمان در راس دولت آلمان فدرال، رییس‌جمهوری است. عنوانی که آن را رییس‌جمهوری می‌خوانیم، در لغت رییس اتحادیه معنا می‌دهد. در آلمان رییس‌جمهوری توسط همایش اتحادیه که آن را به فارسی اجلاس فدرال نیز گفته‌اند، انتخاب می‌شود. همایش اتحادیه تشکیل شده است از کل نمایندگان بوندستاگ بعلاوه به تعدادی مساوی با آنان، نمایندگان برگزیدگان مجلس‌های ایالتی‌. این برگزیدگان لزوما عضو مجلس ایالتی یا سیاستمدار رسمی نیستند، ممکن است مثلا از چهره‌های فرهنگی و هنری باشند. دوره ریاست جمهوری پنج سال است. یک نفر تنها برای دو دوره می‌تواند بر این جایگاه بنشیند. در وضعیت عادی رییس‌جمهوری نقشی نمادین دارد و به ندرت در سیاست روز دخالت می‌کند. اما اگر بحرانی حاد بروز کند، نحوه چرخش وضعیت تا حد بسیاری تابع تصمیم رییس‌جمهوری می‌شود (ماده‌های ۶۳، ۶۸ و ۸۱ قانون اساسی).

دیدار کوهلر با تروریست پیشین

کوهلر با دفاع از تصمیم خود درباره دیدارش با تروریست سابق گروه راف، کریستین کلار، در زندان که مورد انتقاد برخی، به‌ویژه احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال‌ مسیحی، قرارگرفته بود و در مورد رد تقاضای آزادی کریستیان کلار، گفت‌: او یک قاتل بی‌رحم بود و پیش از اینکه من با او دیدار کنم، ۲۴‌سال در زندان به سر می‌برد. با وجود اینکه او یک قاتل بی‌رحم است اما من همیشه به چشم یک انسان به او نگریستم. و به همین دلیل، می‌بایست من، از طریق یک گفت‌و‌گوی شخصی، برای خود به یک قضاوت شخصی درباره او برسم.

موضوع بحث‌برانگیز عفو کریستین کلار

سی سال پیش، تروریست‌های گروه موسوم به راف، دادستان کل کشورآلمان، بوباکس، را به قتل رساندند. این ترور آغاز یک‌سری قتل در سال‌های دهه هفتاد با انگیزه‌های سیاسی بود. کریستین کلار به جرم ارتکاب به قتل از سال ۱۹۸۲ در زندان است و به حبس ابد بدون امکان تخفیف محکوم شده ‌است. موضوع احتمال عفو کریستین کلار در ماه‌های گذشته در آلمان، بسیار بحث‌انگیز بود. هرست کوهلر، رییس‌جمهوری آلمان، در روز ۴ مه با این تروریست در زندان دیدار کرد. این دیدار به منزله مقدمه آزادی او تلقی شده و از این رو این بحث درگرفته بود که آیا دیدار رییس‌جمهوری با وی به منزله طرح چهره کریستین کلار در رسانه‌ها، ایجاد همدلی با وی و دادن امتیاز سیاسی به گروه وی نیست. انتقاد از هرست کوهلر به ویژه در میان احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال ‌مسیحی که پشتیبان اصلی وی در انتخابش به‌عنوان رییس‌جمهوری بوده‌اند، بالا گرفت. پس از این که اعلام شد هورست کوهلر تقاضای آزادی کریستین کلار را نپذیرفته است، انتقادها جای خود را به پشتیبانی و تمجید دادند.