رویترز در گزارشی تحلیلی نوشت؛ سوریه تمایل خود را برای کنترل بی ثباتی در خاورمیانه در ازای صلح با اسرائیل ابراز کرده است، ولی به این راحتی دست از اتحاد خود با ایران که اسرائیل خواستار آن است بر نخواهد داشت. به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویتر به نقل از تحلیلگران گزارش داد، دمشق که خواستار صلح با اسرائیل است میلی به قربانی کردن روابط نزدیک خود با تهران قبل از اینکه مذاکرات حتی شروع شود ندارد، محمد مصلح، استاد امور سیاسی در دانشگاه لانگ آیلند در این باره گفت: سوریه خواستار ازسرگیری گفت‌وگوها بدون پرداخت قیمتی است که اسرائیل درخواست کرده است. از دیدگاه سوریه دلیلی ندارد روابط سوریه با ایران یک کارت مذاکره باشد، آیا سوریه به رابطه اسرائیل با آمریکا کاری دارد؟

در ادامه این گزارش آمده است: ایهود المرت نخست وزیر اسرائیل گفته است دولتش برای مذاکره صلح با دمشق آماده است، اما از سوریه خواست روابط خود را با ایران و گروه‌های حماس و حزب‌ا... قطع کند.

به گفته مصلح، دمشق در برابر هرگونه فشاری برای قطع پیوند با ایران به عنوان پیش شرط برای گفت‌وگوها مقاومت خواهد کرد، اما آیا اگر رژیم صهیونیستی در مذاکرات صلح امتیازاتی را بدهد، سوریه چگونگی روابط خود با ایران را تغییر خواهد داد؟ در ادامه این گزارش به روابط ایران و سوریه اشاره شد و آمده است: برخلاف سایر کشورهای عربی سوریه در برقراری رابطه با ایران پس از انقلاب اسلامی بسیار سریع عمل کرده و در طول جنگ ایران و عراق از تهران حمایت کرد.

در سال‌های اخیر نیز در حالی که دو کشور کوشیدند با تلاش‌های آمریکا برای منزوی کردن آنها مقابله کنند روابطشان محکم تر شد. امروز سوریه در تلاش برای جذب سرمایه‌گذاری‌های ایرانی است و هر دو کشور هماهنگی نزدیکی در حمایت از حزب‌ا...، حماس‌ و فلسطین دارند. این خبرگزاری ادعا کرد، تحلیل گران معتقدند، چنان که از شواهد بر می‌آید دلیلی برای قطع روابط ایران و سوریه وجود ندارد، اما مقامات سوریه در خفا این اتحاد را تاکتیکی خوانده و از حمله آمریکا به عراق که موجب افزایش نفوذ ایران در منطقه شد انتقاد کرده‌اند.

تابت سالم، یکی از خبرنگاران سوریه معتقد است اگر آمریکا از این گفت‌وگوها حمایت کند، سوریه به راحتی قید اتحاد با ایران را خواهد زد . وی گفت: اگر اقتصاد سوریه پیشرفت کند، تحریم‌های آمریکا از میان برداشته شود و بلندی‌های جولان به این کشور باز پس داده شود، سوریه از اتحاد خود با ایران دست خواهد کشید.