دعوت نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران

دنیای اقتصاد- روز گذشته سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن اعلام اینکه دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، روز یکشنبه دوباره با مدیرکل آژانس در وین ملاقات کرده است، به خبرنگاران اطلاع داد که ایران گروهی را از آژانس‌ بین‌المللی انرژی اتمی به تهران دعوت کرده است تا طرحی را برای رفع تردیدها نسبت به برنامه هسته‌ای تدوین کنند. پیشتر محمد البرادعی در کنفرانس مطبوعاتی که پس از گفت‌وگویش با علی لاریجانی در شامگاه جمعه برگزار شد، از توافقی که در این دیدار حاصل شد خبر داد و گفت که ایران وعده داده است براساس طرحی که به زودی تدوین می‌شود، طی دو ماه از برنامه هسته‌ایش رفع ابهام کند. البته لاریجانی در همین کنفرانس خبری تاکید کرد که اجرای این توافق منوط به نتیجه مذاکراتش با خاویر سولانا، نماینده کشورهای ۱+۵ در مذاکرات هسته‌ای است.

مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران شنبه وین را به مقصد لیسبون ترک کرد تا در آنجا با مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی به گفت‌وگو بنشیند. سولانا و لاریجانی هر دو این گفت‌وگو را مثبت ارزیابی کردند، بدون آنکه درباره موضوعات مورد گفت‌وگو سخنی بگویند.

اکنون خبر می‌رسد که لاریجانی در مسیر بازگشت به تهران، در وین توقفی داشته است که در آن با البرادعی گفت‌وگو کرده و از نمایندگان آژانس دعوت کرده است که برای تدوین طرح رفع ابهام به ایران بیایند. به نظر می‌رسد این اقدام، نتیجه گفت‌وگوی سولانا و لاریجانی در پرتغال باشد.

این خبر را سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد.

ملیسا فلمینگ گفت که ایران از گروهی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای سفر به تهران به منظور ایجاد طرحی ملموس برای رفع تردیدها نسبت به برنامه هسته‌‌ای‌اش دعوت به عمل آورده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که این دعوت از سوی علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز یکشنبه در گفت‌وگو با محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مطرح شده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز جمعه در وین اعلام کردند که ایران و آژانس بر روی یک برنامه کاری کار خواهند کرد که به تمامی مسایل باقی مانده مربوط به برنامه هسته‌ای ایران پاسخ خواهد داد.

پایگاه اینترنتی آژانس بین المللی انرژی اتمی با اعلام این مطلب افزود: این نقشه کار، بخشی از تفاهم سیاسی گسترده‌تری است که لاریجانی با خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره‌اش مذاکراتی خواهد داشت.

البرداعی گفت: امیدوارم در چند هفته آینده بتوانیم تدوین یک نقشه کاری را آغاز کنیم که بتواند ظرف دو ماه پایان یابد و سپس اجرای چنین طرحی را آغاز کنیم. وی ادامه داد: از این تحول استقبال می‌کنم، زیرا همان طور که در سال‌های اخیر گفته‌ام این برای قابلیت ما برای اینکه بتوانیم نسبت به برنامه هسته‌ای ایران اطمینان دهیم کلیدی است. البرادعی در کنفرانس خبری که پس از مذاکرات دو ساعته‌اش با لاریجانی در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین برگزار شد، گفت که با لاریجانی درباره شروط، اولویت‌ها و زمان‌بندی این طرح مذاکره کرده است.

وی همچنین گفت که آنها «تبادل نظر خوبی» درباره ‌این داشته‌اند که مذاکرات میان ایران و پنج عضو دایم شورای امنیت و آلمان چگونه باید احیا شود. البرداعی اظهار کرد: به همراه یکدیگر به کار بر روی دو مساله راستی‌آزمایی و دیپلماسی ادامه خواهیم داد.

وی گفت که مشخص کردن واقعیات که «وظیفه ما است، توسعه یک راه حل دیپلماتیک را ممکن می‌سازد». به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی افزود: حقیقت این است که ایران دانش و ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم را دارد و ما نگرانی‌هایی داریم که این در حالی رخ می‌دهد که قابلیت‌های ما برای بازرسی‌های جامع مختل شده است.

البرادعی ادامه داد: لازم است که بتوانیم درباره طبیعت برنامه هسته‌ای ایران به نتیجه برسیم. به گزارش آسوشیتدپرس، لاریجانی نیز در این باره گفت: معتقدم که مذاکراتم با البرادعی کاملا به روندی که سولانا برای دستیابی به یک راه‌حل و تفاهم بر روی آن کار می‌کند کمک خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که بازرسان آژانس در سریع‌ترین زمان ممکن برای حل مسائل مربوط به مساله هسته‌ای ایران به تهران سفر می‌کنند.

آژانس در این بیانیه افزود که این اعلامیه در پی مذاکرات محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران که روز یکشنبه به وین رفته بود،‌ مطرح شد.

در این بیانیه آمده است که لاریجانی از آژانس دعوت کرد تا تیمی را به تهران اعزام کند تا اینکه یک نقشه کار برای حل مسائل باقی مانده مربوط به برنامه هسته‌ای ایران تهیه شود.

مشکلی در سفر رخ نداد

یک عضو هیات مذاکرات هسته‌ای ایران، موضوع نیمه‌تمام ماندن سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی و هیات همراه به پرتغال را رد کرد و گفت که هدف اصلی از این سفر انجام شده‌است.

وی یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: هدف اصلی از سفر به لیسبون، مذاکره با «خاویر سولانا»، مسوول بلندپایه سیاست خارجی و امنیت مشترک اتحادیه اروپا بود که انجام شد و در نتیجه، مشکلی در اصل برنامه سفر رخ نداده است. این عضو هیات ایرانی که ایرنا نام او را ذکر نکرده است، افزود: برنامه مذاکرات آقای لاریجانی با سولانا روز شنبه در سه مرحله انجام شد و بحثی که بنا بود صبح روز یکشنبه دنبال شود، در ضیافت شام کاری با آقای سولانا صورت گرفت در نتیجه، نیازی به ادامه مذاکرات برای امروز نبود.

این عضو هیات گفت: با توجه به مشغله کاری مسوول پرونده مذاکرات هسته‌ای ایران، هیات تصمیم گرفت به جای دوشنبه، عصر یکشنبه لیسبون را ترک کند.وی خاطرنشان کرد: هیات ایرانی تصمیم گرفته است برنامه ملاقات‌های خود با سایر مقام‌های پرتغالی را به زمان مناسب دیگری موکول کند. این عضو هیات، موضوع بازگشت کاواکو سیلوا، رییس جمهوری پرتغال از واشنگتن و ارتباط آن با ملاقات با دکتر لاریجانی را به‌طور کلی رد کرد و اطمینان داد به‌رغم اینکه برنامه دیدار دو طرف برای روز دوشنبه قطعی شده بود، این ملاقات در زمان مناسبی انجام خواهد شد.

وی همچنین این تحلیل را که مذاکرات شب گذشته میان دکتر لاریجانی و سولانا نتیجه مشخصی به همراه نداشته است، با قاطعیت رد کرد.

تحریم‌های ضدتوافق

یک دیپلمات نزدیک به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که دعوت ایران از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اولین نتیجه ملموس توافق لاریجانی و البرادعی است که پس از مذاکرات روز جمعه حاصل شد و در آن از تدوین یک نقشه کار برای رفع مسائل مربوط به مساله هسته‌ای ایران در دو ماه آینده صحبت به عمل آمد.

به گزارش خبرگزاری رویتر به نقل از دیپلمات یاد شده در پاسخ به این سوال که آیا تحمیل تحریم‌های بیشتر علیه ایران به علت خودداری از تعلیق برنامه هسته‌ای ممکن است توافق آژانس-ایران را تضعیف کند، گفت: مطمئنا.