لایحه جرایم رایانه‌ای هنوز در نوبت رسیدگی در مجلس است

گروه کامپیوتر- بیش از دو سال از تدوین پیش‌نویس قانون جرایم رایانه‌ای می‌گذرد و این در حالی است که این لایحه هنوز در کمیسیون قضایی مجلس باقی مانده و مورد رسیدگی قرار نگرفته است و پیش‌بینی می‌شود مجلس هفتم موفق به تصویب این قانون نشود. سیدمرتضی موسوی، عضو کمیسیون قضایی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص عدم رسیدگی به این لایحه گفت: بحث جرایم رایانه‌ای در حال حاضر در کمیسیون مطرح نیست و تاکنون نیز مورد بررسی قرار نگرفته است.

کلیات لایحه جرایم رایانه‌ای در آبان ماه سال‌جاری توسط کمیسیون صنایع و معادن مجلس به عنوان کمیسیون فرعی تصویب شد و به کمیسیون قضایی به عنوان کمیسیون اصلی ارسال شد اما این کمیسیون هنوز لایحه را در دستور کار خود قرار نداده است.

طبق گفته اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس تا پایان مجلس هفتم بعید به نظر می‌رسد که قانون جرایم رایانه‌ای مورد تصویب قرار گیرد.به گفته یکی از اعضای این کمیسیون به دلیل عدم توجه دولت به فوریت دار کردن لایحه جرایم رایانه‌ای، این لایحه تا پایان مجلس هفتم فرصت مطرح شدن در صحن علنی را پیدا نخواهد کرد. این درحالی است که اظهار بی‌اطلاعی موسوی عضو کمیسیون قضایی از جزئیات این لایحه و وضعیت آن، نشان‌دهنده بی‌‌اعتنایی مجلس به ضرورت تصویب قانون جرایم رایانه‌ای در کشور است.

به‌رغم ادعای متولیان آی‌تی مبنی بر توسعه فناوری اطلاعات هنوز قانونی برای دعاوی رایانه‌ای و تعیین جرم‌های آن به وجود نیامده است.

به گفته برخی از کارشناسان عدم تصویب قانون جرایم رایانه‌ای در حالی که دو سال از تدوین آن توسط کمیته مبارزه با جرایم رایانه‌ای در قوه‌قضائیه می‌گذرد موجب ناکارآمدی پیش‌نویس تهیه شده می‌شود.

کارشناسان معتقدند قانون جرایم رایانه‌ای در کشور با توجه به سرعت تکنولوژی در دنیا باید همگام با پیشرفت‌های آی‌تی مورد بازبینی قرار گیرد و در این میان کم‌توجهی مجلس نسبت به تصویب این قانون موجب عقب‌ماندگی در این حوزه می‌شود.

برخی از نمایندگان معتقدند دولت طرح‌هایی را به مجلس فرستاده که در کمیسیون قضایی دارای اولویت بیشتری نسبت به جرایم رایانه‌ای هستند.