مینا صباغی - لوازم صوتی و تصویری جزو آن دست کالاهایی هستند که بیشتر مواقع با کاهش قیمت روبه‌رو هستند.

البته این موضوعی است که فروشندگان انواع لوازم صوتی و تصویری به آن اشاره می‌کنند و معتقدند که با نزدیک شدن به ایام ویژه‌ای چون عید نوروز و بعضی فصل‌های سال بازار رقابتی در بین انواع برندهای صوتی و تصویری به وجود می‌آید که کاهش قیمت این محصولات را در پی خواهد داشت.
اما «ابراهیم درستی» رییس اتحادیه لوازم صوتی و تصویری نظری متفاوت در این زمینه دارد. به اعتقاد وی قیمت لوازم صوتی و تصویری در ایام نزدیک به عید افزایش می‌یابد. وی به افزایش احتمالی قیمت انواع تلویزیون به ویژه LCD در روزهای پایانی سال اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر قیمت انواع تلویزیون و LCD در بازار نسبت به یک تا دو ماه گذشته ثابت است ولی پیش‌بینی می‌شود این قیمت‌ها برای روزهای نزدیک به عید نوروز افزایش یابد. وی همچنین ماه‌های دی و بهمن را مناسب‌ترین زمان برای خرید این کالا اعلام می‌کند. چرا که قیمت‌ها مناسب‌تر است.
از سوی دیگر یکی از فروشندگان انواع لوازم صوتی و تصویری مدعی است که قیمت انواع تلویزیون‌های LCD. سامسونگ در حال حاضر ثابت است و کاهش قیمت آن به یک ماه گذشته برمی‌گردد که حدود ۴ تا ۵درصد بوده است. وی این کاهش قیمت را در بعضی مدل‌ها اعلام می‌کند. در حال حاضر تلویزیون‌های ۳۲ اینچLCD سامسونگ با قیمت یک میلیون و ۳۵۰هزار تومان و ۴۲ اینچ آن با قیمت ۲میلیون تا ۲میلیون و ۴۰۰هزار تومان به فروش می‌رسند. این فروشنده به فروش بیشتر محصولات LCD اشاره می‌کند و معتقد است که این روزها بازار تلویزیون‌های LCD نیست به دیگر انواع تلویزیون معمولی و پلاسما از فروش بیشتری برخوردار است. وی علت این استقبال را کیفیت بالا، شکیل و کم حجم بودن این مدل تلویزیون‌ها می‌داند.
یکی دیگر از فروشندگان لوازم صوتی و تصویری به کاهش قیمت انواع تلویزیون پلاسما و LCD ال جی در ماه ژانویه اشاره می‌کند و می‌گوید: این کالاها برای ماه ژانویه حدود 50 تا 200هزار تومان کاهش قیمت داشته‌اند که البته بعد از اتمام این ماه حدود 50هزار تومان به قیمت این کالاها افزوده شده است.
وی در زمینه استقبال مردم از تلویزیون‌های LCD می‌گوید: «بعضی از خریداران تلویزیون، به سوی مدل‌های LCD گرایش بیشتری نشان می‌دهند چراکه هزینه این مدل تلویزیون‌ها در مقابل پلاسما به صرفه‌تر است و این تلویزیون‌ها از نظر ظاهر نیز زیباتر هستند.
چندی پیش «امیرمسعود امیری» مدیرعامل شرکت صنایع ماشین‌های اداری ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد، پیش‌بینی می‌شود قیمت تلویزیون و مانیتور LCD در پی افزایش تیراژ تولید با کاهش 20درصدی مواجه ‌شود.
وی با اشاره به افتتاح اتاق رنگ‌آمیزی قطعات پلاستیکی مانیتور و تلویزیون گفت: «آخرین مدل‌های تلویزیون به واسطه تکمیل این پروژه در ایران تولید می‌شوند و تلویزیون‌های LCD با طراحی زیبا به زودی در کشور ساخته خواهند شد.»
«محمود قهاری» مدیر محصول مانیتور شرکت مادیران نیز گفت: «استانداردهایی که در ایران برای تولید مانیتور و تلویزیون به کار گرفته می‌شود به مراتب فراتر از استانداردهای جهانی است.
همچنین در این زمینه «نورپور» مدیرکل صنایع الکتریکی و فلزی وزارت صنایع و معادن تاکید کرد: «مانیتور و تلویزیون‌های LCD ساخت ایران مطابق با استانداردهای بین‌المللی و قابل رقابت با تولیدات سایر کشورهای جهان است به طوری که در حال حاضر کشور ما، در این زمینه موفقیت‌های بزرگی کسب کرده است.»
این در حالی‌است که مصرف‌کنندگان به خرید تلویزیون‌های ایرانی رغبت کمتری نشان می‌دهند و ترجیح می‌دهند کالای خارجی را ولو با قیمت بالا خریداری کنند.
فروشندگان لوازم صوتی و تصویری معتقدند تعداد کمی از افراد متقاضی خرید تلویزیون‌های ایرانی هستند و تلویزیون‌های خارجی حجم بزرگی از بازار خرید و فروش این کالا را به خود اختصاص داده‌اند.
به هر حال تولیدکنندگان داخلی لوازم صوتی و تصویری اظهار کرده‌اند با بهبود سطح کیفی تلویزیون‌های داخلی و کاهش نرخ این کالاها می‌توان بازار خرید و فروش این کالا را در دست گرفت.