دنیای اقتصاد- سخنگوی وزارت امور خارجه طرح هسته‌ای سوییس را قابل بررسی دانست،

بر اساس گزارش‌ها در طرح جدید اروپا که با میانجیگری سوییس ارائه شده است، ایران اجازه خواهد داشت تا تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم را به صورت کنونی فعال نگه دارد ولی باید تعهد بسپارد که تا پایان مذاکرات بر سر بسته پیشنهادی گروه «۵+۱» از تزریق گاز « یو اف ۶» به داخل دستگاه‌های سانتریفیوژ خودداری کند، البرادعی نیز پیشنهاد داده است که اجرای قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنیت و غنی سازی به طور همزمان به حالت تعلیق درآید.

سخنگوی وزارت خارجه البته برای قابل بررسی بودن طرح‌ها و پیشنهادها یک شرط گذاشت و آن اینکه «متضمن حقوق جمهوری اسلامی ایران در دسترسی به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای باشد.»

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی‌بر اینکه آیا موضوع تعلیق غنی‌سازی نیز می‌تواند در مذاکرات مطرح و بررسی شود، اظهار داشت: همه موضوعات در چارچوب مذاکرات قابل طرح و بررسی است.

این خبرنگار از حسینی پرسید: حتی تعلیق؟ سخنگوی وزارت خارجه پاسخ داد: بله. علی طجوزی - سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: ایران تمام مسائل و موضوع‌ها را در چارچوب مذاکرات قابل بررسی می‌داند حتی موضوعی مانند تعلیق غنی‌سازی اورانیوم.

سیدمحمدعلی حسینی دیروز در جمع خبرنگاران پیش از پاسخگویی به آنان به تحرکات دیپلماسی ایران طی ۱۰روز گذشته اشاره کرد و سفر پرویز مشرف، رییس‌جمهوری پاکستان، ‌پراناب موکرجی، وزیر امور خارجه هند، ابراهیم جعفری، نخست‌وزیر سابق عراق به تهران و همچنین سفر منوچهر متکی، وزیر امور خارجه به چاد و مراکش و حضور وی در هشتمین اجلاس آفریقا در اتیوپی و ملاقات با روسای جمهور و نخست‌وزیران ۱۳کشور مختلف و دیدار با دبیرکل سازمان ملل متحد را در این راستا برشمرد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر اینکه ایران برای جلوگیری از افزایش تحریم‌ها در قطعنامه‌های شورای امنیت چه تدابیری اندیشیده است‌، گفت: ما هرگز از اعمال تحریم‌ها استقبال نکرده‌ایم‌، اگر‌چه تصمیمات اخیر شورای امنیت در صورت اجرا می‌تواند تاثیراتی داشته باشد اما مسوولان کشور در حال برنامه‌ریزی هستند که هزینه‌های تحریم را کم کنند و انگیزه مقاومت را در ملت بالا ببرند.سخنگوی وزارت خارجه در خصوص پیشنهاد جدید کشورهای اروپایی که از سوی سوئیس برای حل موضوع هسته‌ای و آغاز مذاکرات مطرح شده است و خواستار توقف تزریق گاز UF۶ به دستگاه‌های سانتریفیوژ برای آغاز مذاکرات است گفت: کلیه طرح‌ها و پیشنهادهای مطرح شده چنانچه متضمن حقوق جمهوری اسلامی ایران باشد می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد. وی افزود: آنچه از طرف سوئیسی‌ها مطرح شده است هنوز ابعادش به طور کامل مشخص نیست، اما چنانچه متضمن حقوق ایران باشد قابل بررسی است.وی همچنین در خصوص این که آیا سیاست ایران مبنی بر امکان مذاکره در خصوص همه مسائل از جمله تعلیق و غنی سازی اورانیوم که پیشتر از سوی علی لاریجانی مسوول پرونده هسته‌ای ایران اعلام شده بود تغییر کرده است، گفت: ایران همچنان همه موضوعات را در چارچوب مذاکرات قابل بررسی می‌داند حتی موضوع تعلیق غنی سازی اورانیوم را.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: تمام طرح‌ها و پیشنهادهایی را که متضمن حقوق ایران باشد می‌تواند مورد بررسی قرار بگیرد. حسینی در خصوص تعلیق و یا کاهش برخی همکاری‌های آژانس با ایران گفت: این همکاری‌ها که تاکنون نیز ادامه دارد نشان می‌دهد که فعالیت‌های ایران مسالمت‌آمیز بوده است و چون مبنای قانونی و حقوقی داشته آژانس کمک‌هایی را به ایران کرده است. اکنون توقف این همکاری‌ها در راستای قطعنامه ۱۷۳۷ و اعمال فشارهای سیاسی بوده است به این معنا که مبنای همکاری حقوقی و قانونی و مبنای قطع آن سیاسی و در راستای قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنیت است. وی در عین حال یادآوری کرد: ایران همکاری با آژانس را ادامه خواهد داد و برخی پروژه‌هایی که مورد نظر آژانس است باید طی گزارشی به شورای حکام داده شود تا در خصوص آن تصمیم گرفته شود.