انجمن منتقدان فیلم انگلیس، برندگان جوایز سینمایی BAFTA را اعلام کرد که فیلم «ملکه» و «آخرین پادشاه اسکاتلند» بیشترین جوایز را به دست آوردند. جوایز سینمایی «بافتا» که اسکار سینمای انگلیس محسوب می‌شود، شب گذشته با اعطای جوایز به نامزدهای منتخب برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رویتر، «هلن میرن» برای فیلم «ملکه» جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را به دست آورد. در حالی که پنه‌لوپه کروز (بازگشت) جودی دنچ (یادداشت‌هایی از یک رسوایی) کیت وینسلت (بچه‌های کوچک) و مریل استریپ (شیطان پرادا می‌پوشد) دیگر نامزدان کسب این جایزه بودند.

میرن همچنین نامزد اسکار برای بهترین بازیگر زن نیز هست. فیلم «ملکه» همچنین توانست بالاتر از «بابل»، «مردگان»، و «آخرین پادشاه اسکاتلند» جایزه بهترین فیلم بافتا را به دست آورد. جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد به «فورست ویتیکر» برای فیلم «آخرین پادشاه اسکاتلند» تعلق گرفت. رقیبان اصلی او برای این جایزه دانیل کراگ‌ (کازینو رویال) و لئوناردو دی‌کاپریو (مردگان) بودند. فیلم اسپانیایی‌زبان «مخمصه پان» توانست جایزه‌ بهترین فیلم خارجی را به دست آورد. این فیلم همچنین موفق شد جوایز بهترین طراحی لباس و بهترین گریم را از آن خود کند.

اما رقابت برای کسب جایزه‌ بهترین کارگردان به نفع «پائول گرین گراس» پایان یافت که فیلم «یونایتد ۹۳» او توانست دیگر رقبای خود را شکست دهد. جایزه بهترین نقش مکمل مرد به «آلن آرکین» برای فیلم «خورشید خانم کوچولو» و جایزه‌ بهترین نقش مکمل زن نیز به «جنیفر ‌هادسون» برای فیلم «دختران رویا» تعلق گرفت.