«موزیلا» نسخه ابتدایی نگارش سوم مرورگر «فایرفاکس» را عرضه کرد

بنیاد «موزیلا» روز شنبه دومین نسخه ابتدایی (Alpha ۲) از نگارش سوم مرورگر اینترنتی «فایرفاکس» (Firefox ۳.۰) را جهت استفاده آزمایشی توسط علاقه‌مندان و برنامه‌نویسان عرضه کرد. به گزارش سایت اینترنتی «تک‌وب»، بنیاد «موزیلا» نخستین نسخه ابتدایی (Alpha ۱) از این مرورگر را در ماه آذر عرضه کرده بود و هم‌اکنون دومین نسخه ابتدایی این مرورگر را که تغییرات بیشتری در آن اعمال شده، برای استفاده آزمایشی منتشر کرده‌است.

«موزیلا» تاکید کرده‌ است که نسخه‌های ابتدایی یا «آلفا» از مرورگر فایرفاکس برای استفاده کاربران عادی مناسب نیستند زیرا هنوز در مرحله طراحی بوده و ممکن است نواقص زیادی داشته باشند و کاربران عادی اینترنت را دچار مشکل کنند.

در این نسخه از «فایرفاکس»، توانایی‌های گرافیکی مرورگر افزایش یافته و سازگاری آن با جدیدترین نرم‌افزارها و فناوری‌های اینترنتی ارتقا یافته است.

«موزیلا» پیش از این اعلام کرده بود نسخه نهایی نگارش سوم «فایرفاکس» که تاریخ انتشار آن هنوز مشخص نیست، به مجموعه گسترده‌ای از ویژگی‌ها و امکانات جدید مجهز خواهد بود. به طور مثال، «فایرفاکس۳» احتمالا به فناوری ارتباط صوتی مجهز می‌شود که کاربران می‌توانند بدون نیاز به وارد کردن آدرس هر سایت، تنها با ذکر نام آن در میکروفون، وب‌سایت مورد نظر خود را باز کنند.

«فایرفاکس» تنها مرورگر اینترنتی است که در سال‌های اخیر موفق شده با مرورگر غالب «اینترنت اکسپلورر» رقابت کند و طبق آمارهای موجود هم‌اکنون بیش از ۱۰درصد از کاربران اینترنت، «فایرفاکس» را جایگزین «اینترنت اکسپلورر» کرده و از آن برای بازدید وب‌سایت‌ها و گشت و گذار در اینترنت استفاده می‌کنند. کارشناسان درگذشته دلیل موفقیت «فایرفاکس» را برخورداری آن از ویژگی‌هایی متنوع‌تر در مقایسه با «اینترنت اکسپلورر» و به علاوه ایمنی بالاتر آن ذکر کرده‌اند.

نسخه ابتدایی (آلفا۲) مرورگر «فایرفاکس ۳» برخلاف نگارش‌های فعلی این مرورگر، در سیستم‌عامل‌های قدیمی نظیر «ویندوز۹۵»، «ویندوز۹۸» و «ویندوز ام‌یی» قابل اجرا نیست و تنها کاربران «ویندوز اکس‌پی» و «ویندوز ویستا» می‌توانند آن را در رایانه خود بیازمایند.